اهداف پیدا و پنهان پاریس از طرح تامین امنیت امارات

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه بدون اشاره به ۶ سال جنایت علیه مردم یمن، به تازگی از طرح این کشور برای تضمین امنیت حریم هوایی امارات متحده عربی سخن گفته است. این خبر اگرچه در نگاه اول، حاکی از تمایل و اعلام آمادگی فرانسه برای حمایت از امارات متحده عربی است اما شرایط حاکم بر منطقه، ثروت و دلارهای نفتی فراوان این کشور شیخ نشین منطقه خلیج فارس، امنیت شیشه ای و شکننده آن و نیاز فرانسه به تقویت اقتصاد بیمارش، باعث شده تا حرف های وزیر دفاع فرانسه، معنای دیگری پیدا کند.

پیشینه 

خانم فلورانس پارلی به تازگی ادعا کرده است: به منظور نشان دادن همبستگی خود با این کشور دوست(امارات)، فرانسه به حمایت نظامی از آن تصمیم گرفت تا حریم هوایی آن را در مقابل هرگونه تهدیدی محافظت کند.

پارلی عنوان کرده که پاریس همچنین به امارات در رهگیری های هوایی با اسنتفاده از جنگنده های رافائل مستقر در پایگاه هوایی فرانسه در ابوطبی کمک می کند.

وزارت دفاع فرانسه نیز اعلام کرد: براساس توافق با امارات متحده عربی، عملیات‌های هواپیمایی در هماهنگی با نیروی هوایی این کشور با هدف رهگیری حملات پهپادی و موشک‌های کروز علیه این کشور حاشیه خلیج فارس می‌گیرد.

اهمیت موضوع  

 فرانسه که ادعا کرده است با هدف محافظت از حریم هوایی امارات متحده عربی دربرابر هرگونه حملات پهپادی و موشکی، قصد ارسال جنگنده به این کشور دارد، به نظر می رسد با طرح چنین ادعایی، آن را دستاویزی برای دستیابی به اهداف و منافع خود قرار داده باشد.

رهایی از حداقل بخشی از چالش های اقتصادی، می تواند یکی از اهداف فرانسه از اعلام آمادگی برای پشتیبانی از یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان باشد. در شرایطی که مدتهاست شیوع جهانی ویروس کرونا حرکت چرخ کسب و کارها را کند کرده و بازارهای جهانی در زمینه های گوناگون را از رونق انداخته است، ادامه جنگ و ناامنی در گوشه و کنار جهان باعث شده تا صنعت ساخت سلاح و تجهیزات جنگی هنوز هم از رونق نسبتا خوبی برخوردار باشد.

در سال ۲۰۲۱، امارات متحده عربی با امضای خرید تجهیزات نظامی از فرانسه به ارزش ۱۹ میلیارد دلار، بزرگترین مشتری فرانسوی ها در حوزه صنایع تسلیحاتی بود. 

عربستان سعودی نیز به عنوان رهبر ائتلاف حمله به یمن، به ویژه در سال های اخیر که خود را بنا بر ترغیب و تحریک هم پیمانان غربی ریاض درگیر  این جنگ کرده است، از بزرگترین خریداران سلاح های فرانسه بوده بوده است. عربستان برای انجام عملیات های نظامی خود، به شدت وابسته به سلاح هایی است که بخشی عمده آن از سوی فرانسه تامین می شود. ریاض تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی از فرانسه خریداری کرد.

وزارت دفاع فرانسه سال گذشته، با تسلیم گزارش سالانۀ خود به مجلس این کشور اعلام کرد که برغم کاهش فروش اسلحه در سال ٢٠٢٠ به دلیل شیوع جهانی بیماری کرونا فرانسه با فروش ۴ میلیارد و ٩٠٠ میلیون یورو اسلحه، سومین صادرکنندۀ اسلحه در جهان بوده و در این بین عربستان، از بزرگترین مشتریان آن بوده است

طبق گزارش تارنمای رادیو فرانسه، وزارت دفاع این کشور اعلام کرده است فروش اسلحه کمک مهمی به زندگی و فعالیت اقتصادی این کشور می‌کند : صادرات اسلحه ١۳ درصد مشاغل صنعتی یعنی دویست هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم این کشور را تأمین می‌کند. خاورمیانه مقصد ٢٤ درصد صادرات اسلحه فرانسه است.

به رغم واکنش های متعدد از جانب عالی ترین نهادهای بین المللی و حقوق بشری در مذمّت جنایت هایی که علیه مردم یمن صورت می گیرد، فروش سلاح های غربی به عربستان و متحدانش علیه مردم یمن همچنان ادامه دارد.

اهداف پیدا و پنهان پاریس از طرح تامین امنیت امارات

فرانسه اگرچه در عالی ترین سطوح بارهای خواستار توقف جنگ یمن شده است اما با تامین سلاح های مورد استفاده عربستان و ائتلاف عربی تحت رهبری آن در این جنگ، سهمی غیرقابل انکار در جنایات بشری علیه مردم یمن دارد.

فرانسه، به ویژه بعد از آنکه در ماجرای پیمان سه جانبه آکوس، بازنده اصلی بازی پشت پرده آمریکا و استرالیا درسال گذشته بود ، حالا نیاز دارد برای ترمیم بخشی از زخم بزرگ اقتصادی ناشی از شکست، تلاش هایی مضاعف به ویژه در زمینه فروش تسلیحات انجام دهد. پیمان آکوس که طبق آن قرار بودن فرانسه استرالیا را به زیردریایی های اتمی تجهیز کند،  ۶۶ تا ۹۰ میلیارد دلار ارزش داشت که استرالیا با همدستی آمریکا از آن کنار کشید.

از دیگر سو، عرض اندام و حضور مداخله جویانه در منطقه راهبردی خلیج فارس، موضوعی است که فرانسه نمی تواند تحت هیچ شرایطی از آن چشم بپوشد. این کشور که تلاش می کند بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، خود را قدرت برتر این اتحادیه معرفی کند، برای نشان دادن قدرت خود در عرصه های بین المللی، نیاز به دیده شدن در خاورمیانه دارد که یکی از راه های آن، وارد شدن از ترفند تامین امنیت کشورهای این منطقه است که می تواند منافعی چند وجهی برای پاریس به دنبال داشته باشد.

ارزیابی

آنچه فرانسه از طرح ارسال تجهیزات نظامی به امارات عربی متحده دنبال می کند، در ظاهر امر برای محافظت از این امنیت کشور عربی ثروتمند و در عین حال به شدت آسیب پذیر است. اما آسیب پذیری شدید این شیخ نشین باعث شده تا پاریس، نگاه سودجویانه خود به دلارهای فراوان امارات را در لفافه تامین امنیت، پنهان سازد.

از این رو، برخلاف آنچه مدعیان غربی درباره ضروت خاتمه یافتن جنگ ها از جمله جنگ یمن می گویند، اما پایان جنگ یمن و دیگر تنش ها و درگیری ها در منطقه خاورمیانه و یا هر گوشه دیگر جهان، دست کم تا زمانی که برخی کشورهای صادر کننده سلاح از فروش این نوع محصول سود می برند، چندان هم خواسته قلبی آنها نیست.