تلاش های مصر برای احیای مذاکرات سازش به درخواست آمریکا

برخی منابع دیپلماتیک گفتند که قاهره به درخواست آمریکا، تحرکات گسترده‌ای را به منظور احیای مذاکرات مستقیم بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی آغاز کرده است.

این منابع گفتند که با وجود این تلاش‌ها، مانع اصلی برای احیای مذاکرات، نبود انسجام بین ارکان سیاسی رژیم صهیونیستی و وجود نوعی رقابت بین اعضای کابینه و مخالفان آن است حال آنکه از دیدگاه واشنگتن بازگشت به روند مذاکرات مستقیم و تدوین جدول زمانی روشن برای احیای مذاکرات به ویژه با توجه به وضعیت جسمانی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ضروری است.

وبگاه «العربی الجدید» به نقل از این منابع نوشت که مصر برای حصول پیشرفت در این پرونده اهتمام دارد و از یک سو برای دستیابی به آشتی داخلی و از سوی دیگر وساطت بین گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه تلاش می‌کند.

تلاش های مصر برای احیای مذاکرات سازش به درخواست آمریکا

به گفته این منابع، قاهره و دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در تلاش است تا اتفاقات مثبتی در این پرونده رخ دهد و شرایط را برای روابط بهتر با دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و کاهش فشار دموکرات‌ها بر مصر در برخی پرونده‌ها از جمله پرونده حقوق بشر و مرتبط کردن آن به بخشی از کمک‌های آمریکا به قاهره، فراهم کند.

منابع مذکور همچنین از افزایش تماس‌های قاهره با اردن به منظور هماهنگی مواضع خبر داده و گفتند که محمود عباس به احیای مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن تمایل دارد و «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر خلاف ادعای خود مبنی بر عدم تمایل برای صلح با فلسطینیان، به مقامات مصر اعلام کرده که آمادگی ورود به مذاکرات را دارد اما از معارضان و افکار عمومی اسرائیل احساس نگرانی می‌کند.

مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۱ به دلیل مخالفت این رژیم با متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی، متوقف شده است.