نیروهای هادی نمیدانند چطور از سلاح‌هایشان استفاده کنند

رسانه‌های وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی نیروهای دولت مستعفی یمن را به سخره گرفتند؛ چرا که این شبه‌نظامیان که صنعاء آنان را «مزدور ائتلاف سعودی» می‌نامد، در بیشتر جبهه‌های عملیاتی یمن، در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی (نیروهای صنعاء)، شکست خورده‌اند.

«علی الذهب» کارشناس یمنی امور نظامی در جریان گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه گفت: «بیشتر گروههای مسلح وابسته به نیروهای [عبد ربه منصور] هادی [رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن] و [حزب اخوانی] الاصلاح در مأرب، نمی‌توانند از بسیاری از سلاح‌ها را بخوبی استفاده کنند».

پایگاه خبری یمن نیوز به نقل از این کارشناس مسائل نظامی گزارش داد، ائتلاف سعودی ، سلاح‌های پیشرفته بسیاری در اختیار نیروهای دولت مستعفی قرار داده است، ولی بسیاری از فرماندهان نظامی آن، از این سلاح‌ها برای منافع شخصی خود استفاده کرده‌اند.

وی همچنین مدعی شد که این مزدوران، در آموزش افراد تحت امر خود برای استفاده از این سلاح‌ها، کوتاهی و کُندی می‌کنند. منظور الذهب، سرکرده‌های وابسته به وزارت دفاع دولت مستعفی و عناصر الاصلاح است.

پیش از این نیز، شبکه العربیه با انتشار گزارشی، گفت که سرکرده‌های الاصلاح در مأرب، منابع مالی و تجهیزات نظامی نیروهای دولت مستعفی را غارت می‌کنند. ائتلاف سعودی، سرکرده‌های وابسته به هادی و الاصلاح را مسئول شکست خود می‌دانند. سرکرده‌های دولت مستعفی نیز می‌گویند که عربستان علیه عناصر هادی، توطئه کرده است.

نیروهای هادی نمیدانند چطور از سلاح‌هایشان استفاده کنند

در رابطه اختلافات مزدوران سعودی و عناصر هادی، باید به حملات چند باره جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی به یک مقر وابسته به مزدوران دولت مستعفی در استان شبوه کرد. این حمله به یک گروه از نیروهای دولت مستعفی در منطقه «اللثمه» واقع در شهرستان «مرخه» در شمال غرب شبوه صورت گرفت.

در جریان این حمله، مقر متعلق به عناصر دولت مستعفی منهدم شد و در پی آن، ۱۵ نفر از این عناصر کشته و شش نفر دیگر نیز زخمی شدند. افراد کشته شده از افسران و سربازان محور «عتق» و تیپ تأسیسات وابسته به حزب الاصلاح بودند.

امارات و عربستان که از فروردین ۱۳۹۴ برای بازگرداندن رئیس جمهور فراری یمن، جنگی همه‌جانبه‌ علیه ملت یمن آغاز کردند، در حال حاضر در جنوب این کشور، بشدت با هم اختلاف و درگیری هستند.