مخالفت اکثر آمریکایی‌ها با اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین

بر اساس یک نظرسنجی جدید، بسیاری از مردم آمریکا از کمک به اوکراین حمایت می‌کنند، اما اکثر آن‌ها با اعزام نظامیان آمریکایی به این کشور برای جنگ مخالف هستند.

نظرسنجی جدید موسسه «یوگاو» که در میانه تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین انجام و نتایج آن روز جمعه منتشر شد، نشان داد که ۴۲ درصد از آمریکایی‌های مورد پرسش گفتند که ایالات متحده باید کمک مالی به اوکراین بفرستد، در حالی که ۲۴ درصد آن را نظر بدی خواندند و ۳۴ درصد گفتند که مطمئن نیستند.

پنجاه و پنج درصد از آمریکایی‌ها گفتند که مخالف اعزام نظامیان آمریکایی برای جنگ با سربازان روسی در صورت تهاجم ادعایی روسیه به اوکراین هستند. تنها ۱۳ درصد از  شرکت‌کنندگان معتقد بودند که این نظر خوبی است. سی و چهار درصد آمریکایی‌ها با رفتن نظامیان این کشور به اوکراین برای کمک به آن اما نه جنگ با روس‌ها در صورت وقوع تهاجم، موافق نبودند. ۳۳ درصد از این ایده حمایت کردند و ۳۳ درصد تردید داشتند. 

دولت بایدن قبلاً اعلام کرده که ایالات متحده از اوکراین حمایت خواهد کرد، اما تمایلی به اعزام نیرو به این کشور ندارد. روز شنبه، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دستور خروج ۱۶۰ سرباز آمریکایی از اوکراین را صادر کرد زیرا مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که تهاجم ممکن است هر لحظه رخ دهد.

بر اساس این نظرسنجی، آمریکایی‌ها به اقداماتی که مستلزم استقرار مستقیم نیرو در اوکراین نیست، مانند اعمال تحریم‌ علیه روسیه، اعزام نیرو به کشورهای ناتو و ارسال سلاح به اوکراین، نگاه مثبت‌تری داشتند. پنجاه درصد از آمریکایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه ایده خوبی است. فقط ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که با این ایده مخالف هستند. چهل درصد از آمریکایی‌ها با اعزام نیرو به کشورهای متحد موافق بودند، در حالی که ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان مخالفت خود را با چنین اقداماتی اعلام کردند. این نظرسنجی از ۵ تا ۸ فوریه (۱۶ تا ۱۹ بهمن) با شرکت ۱۵۰۰ بزرگسال آمریکایی انجام شد و حاشیه خطای آن مثبت یا منفی ۳ درصد بود.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد آمریکایی و برخی متحدانش از قبیل انگلیس بارها ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را مطرح کرده‌اند و همزمان اقدامات تحریک‌آمیزی از قبیل ارسال سلاح به اوکراین و همچنین اعزام نیروهای نظامی ناتو به لهستان و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا را انجام داده‌اند. این در حالی است که مسکو بارها اعلام کرده قصد انجام چنین کاری را ندارد و برای کاستن از تنش‌ها پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

مخالفت اکثر آمریکایی‌ها با اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین

یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه دیروز شنبه بعد از گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی وی گفت، پوتین در این تماس هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن برای حمله به اوکراین بروز نداد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز شامگاه شنبه با بیان اینکه اوکراین مملو از سلاح‌های ناتو شده است، گفت داستان‌سرایی‌ها درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، در واشنگتن هماهنگ می‌شود.