لوهانسک: اوکراین قلمرو ما را به آتش کشید

مقامات جمهوری خلق لوهانسک اعلام کردند که وضعیت در منطقه طی روز گذشته به طور قابل توجهی بدتر شده است؛ زیرا کی‌یف در تلاش برای تشدید درگیری است. لوهانسک از ناظران بین‌المللی خواست تا حمله دولت اوکراین را ثبت کرده و تدابیری برای جلوگیری از تجاوزات این کشور اتخاذ کنند.

به گزارش اسپوتنیک، ارتش اوکراین امروز (پنجشنبه)، در چهار منطقه از جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک اقدام به شلیک خمپاره و نارنجک کرده است.

یک افسر ارتش لوهانسک گفت: «یگان‌های مسلح اوکراین با استفاده از سلاح‌هایی که طبق توافقات مینسک باید آن را کنار بگذارند، رژیم آتش‌بس را به شدت نقض کردند».

هنوز مشخص نیست که این حوادث تا چه حد جدی بوده است و هیچ واکنش فوری از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا به این مسئله نشان داده نشده است. از سوی دیگر ارتش اوکراین این ادعا را رد کرده و گفت این شبه نظامیان لوهانسک بودند که ارتش اوکراین را گلوله باران کردند.

توافقنامه مینسک که در فوریه ۲۰۱۵ بین روسیه و اوکراین امضا شد، خروج پرسنل نظامی از منطقه، از سرگیری روابط اقتصادی و اصلاح قانون اساسی در اوکراین از مفاد این توافق است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر تاکید کرد که توافق مینسک تنها راه حل ممکن برای حل بحران اوکراین است، اما کی‌یف نمی‌خواهد به آن‌ها عمل کند. به گفته پوتین، اوکراین مذاکرات برای حل مناقشه را به تعویق انداخته و ناتو تجهیزات نظامی خود را به مرز روسیه نزدیک کرده است.

درگیری در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ و پس از کودتای دولتی در کی‌یف آغاز شد. دونتسک و لوهانسک از به رسمیت شناختن دولت جدید خودداری کرده و استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند. در پاسخ، کی‌یف یک عملیات نظامی را آغاز کرد.

این جنگ حداقل ۳۱ هزار کشته برجای گذاشت، و بیش از ۲.۵ میلیون غیرنظامی در داخل یا خارج از کشور آواره شدند، صد‌ها هزار نفر از آن‌ها پناهنده شده و تابعیت روسیه را دریافت کردند. ماه گذشته، مسکو هشدار داد که هیچ گونه تحریکات توسط کی‌یف در دونباس یا هرگونه حمله علیه شهروندان روسی ساکن آنجا را تحمل نخواهد کرد.

15656769_531

این بحران در بحبوحه روابط پر تنش بین روسیه و ناتو رخ می‌دهد. اعضای ناتو مدعی شده اند مسکو در حال برنامه ریزی برای «تهاجم» به اوکراین است. مسکو بار‌ها این اتهامات را رد کرده و نسبت به احتمال تحریک کی‌یف هشدار داده است.

در تلاش برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور، روز سه شنبه روسیه اعلام کرد پس از پایان مانور‌های نظامی، نیرو‌های خود را به پایگاه‌های نظامی بازخواهد گرداند.