ادعای جدید بلینکن درباره روسیه

« آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل ادعاها درباره حمله روسیه به اوکراین را تکرار کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌بی‌اس»، بلینکن حین سخنرانی در این نشست گفت، روسیه باید از تصمیم خود برای به راه انداختن جنگ علیه اوکراین عقب‌نشینی کرده و اعلام کند قصد تهاجم علیه این کشور را ندارد و پس از برگرداندن هواپیماهای جنگی و تانک‌ها به پایگاه‌هایشان، سر میز مذاکره حاضر شود.

او در ادامه از روسیه درخواست کرد نیروهای خود را از مرزهای اوکراین برگرداند و مدعی شد: «من امروز اینجا نیستم که جنگ را شروع کنم بلکه برای ممانعت از وقوع آن در نشست حاضر شده‌ام».

بلینکن افزود: «روسیه می‌گوید ما در حال کاهش تعداد نیروها [در مرز اوکراین] هستیم. ما در حوزه میدانی شاهد نیستیم چنین اتفاقی رخ دهد. اطلاعات ما حاکی از این است که این نیروها از جمله نظامیان، هواپیماها و کشتی‌ها در حال اماده شدن برای حمله به اوکراین در روزهای آتی هستند».

او در ادامه مدعی شد روسیه قصد دارد برای انجان این حمله زمینه‌سازی کند و چنین اقدامی ممکن است حمله واقعی یا جعلی به یکی از کشورهای همسایه را در نظر داشته باشد که حتی می‌تواند حمله شیمیایی را شامل شود.

ادعای جدید بلینکن درباره روسیه

وزیر امور خارجه آمریکا به قصد همراه کردن سایر کشورها با جوسازی علیه روسیه گفت: «این بحران به‌طور مستقیم بر هر عضو شورا و تمام کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد زیرا اصول اساسی که صلح و امنیت را حفظ می‌کنند و در آستانه هر دو جنگ جهانی و در جنگ سرد تضعیف شده بودند، اکنون نیز مورد تهدید قرار گرفته‌اند».

بلینکن افزود، امروز در نامه‌ای به «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، از وی درخواست کرده تا هفته آینده در اروپا دیداری دوجانبه داشته باشند.

«لیندا توماس گرین‌فیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت:‌ «هدف ما این است که اهمیت اوضاع را برجسته کنیم. شواهد میدانی حاکی از این است که روسیه در حال حرکت به سمت حمله قریب‌الوقوع است. اکنون در برهه‌ای حیاتی قرار داریم».

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز گفت: «باید دید آیا برخی از شرکای غربی ما امروز به‌خاطر دروغ‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست و غرق شدن در تروریسم اطلاعاتی احساس خجالت می‌کنند. در واقع نمی‌توانم کلمه دیگری برای این اقدامات پیدا کنم. آن‌ها هرگز ابراز ندامت نمی‌کنند اما لازم است که آن‌ها را رسوا کرد».

لاوروف با اشاره به تعیین تاریخ‌های جعلی برای حمله روسیه به اوکراین توسط رسانه‌ها و مقامات غربی گفت: «این اتفاق هر روز رخ می‌دهد. بار اول ۱۵ فوریه است و بعد ۱۶ فوریه و حالا می‌گویند ۲۰ فوریه [حمله روسیه به اوکراین رخ می‌دهد]».

رسانه‌ها و مقامات غربی طی دو ماه گذشته به بهانه «تهدید قریب‌الوقوع» روسیه علیه اوکراین اقدام به اعزام نیرو به شرق اروپا و ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین کرده‌اند. طبق زمان ادعایی غربی‌ها از جمله رئیس جمهور اوکراین و نخست‌وزیر انگلیس، روسیه قرار بود روز گذشته (چهارشنبه) به اوکراین حمله کند اما ادعای آن‌ها دروغ از آب درآمد.

در حال حاضر پس از اتمام رزمایش‌های دوره‌ای روسیه در نقاط مختلف این کشور و رزمایشی مشترک با بلاروس، نیروهای روسی در حال بازگشت تدریجی به پایگاه‌های خود هستند.