روسیه می‌تواند صنعت کشورهای اروپایی را فلج کند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مناقشه اوکراین پس از انتخابات مدیریت شده‌ در این کشور آغاز شد، اظهار داشت: مسئله اوکراین از سال 2019 و از زمان انتخابات کنترل شده‌ای که با دخالت آمریکا و غرب برگزار شد و منجر به پیروزی ولادیمیر زلنسکی شد، شروع شد و این موضوع یک نگرانی برای دولت روسیه ایجاد کرد. آمریکا در این انتخابات با هزینه‌های زیاد توانست یک جوان بی‌تجربه را به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها رئیس جمهور اوکراین را به خاطر پیوستن به ناتو، فریب دادند، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواست شرایطی را فراهم کند که ناتو موشک‌های هسته‌ای خود را در اوکراین مستقر کند تا امنیت روسیه را به خطر اندازند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه پوتین بارها رئیس جمهور اوکراین را از پیوستن به ناتو نهی کرده بود، گفت: اما اوکراین به عنوان یک کانون مزاحمت برای روسیه تبدیل شد و آمریکایی‌ها با تحریک رئیس جمهور جوان اوکراین سعی کردند امنیت روسیه را تحت تاثیر قرار دهند.

هانی زاده در ادامه با تاکید بر اینکه پوتین ناچار شد به اوکراین حمله کند، افزود: تحرکات آمریکا و ناتو باعث ایجاد این جنگ شد اما در طول این چند روزی که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد علیرغم تهدید ناتو و آمریکا درباره ایستادگی در مقابل حمله احتمالی روسیه، اوکراین را تنها گذاشتند و این یک درس تاریخی برای هم پیمانان آمریکا در منطقه است که ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا حاضر نیستند برای همپیمانانشان هزینه کنند و تنها تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند.

روسیه می‌تواند صنعت کشورهای اروپایی را فلج کند

وی با ا به اینکه روسیه قصد دارد از طریق محاصره کی‌یف، زلنسکی را وادار به تسلیم کند، گفت: سناریوی روسیه این است که ارتش تا دروازه‌های کی‌یف پیشروی کند تا پس از سرنگونی دولت فعلی اوکراین انتخاباتی برگزار شود. به احتمال زیاد در آینده یک دولت نزدیک به روسیه در اوکراین انتخاب می‌شود. در این جنگ آمریکا و ناتو شکست خوردند و رئیس جمهور اوکراین هم فریب وعده‌های آنان را خورد. آمریکایی‌ها نشان دادند که تحت هیچ شرایطی به کمک دوستان خود نمی‌روند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه روسیه برگ‌های برنده زیادی در مقابل اتحادیه اروپا دارد، خاطرنشان کرد: روسیه می‌تواند با قطع صادرات گاز، صنعت کشورهای اروپایی را فلج کند و این یک اهرم فشار قوی علیه اروپا است.

وی با اشاره به اظهارات ماکرون درباره طولانی شدن جنگ در اوکراین، گفت: اروپایی‌ها آمادگی لازم برای ورود به جنگ و طولانی کردن آن را ندارند. منظور رئیس جمهور فرانسه جنگ سرد است، چراکه غربی‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم وارد جنگ نظامی با روسیه شوند، اما از طریق اعمال تحریم می‌خواهند فشار آورند. ممکن است اتحادیه اروپا سفارت‌های روسیه در کشورهای اروپایی را تعطیل کند و شرایط تحریمی سختی را علیه روسیه و دولتمردان آن ایجاد کند، اما روسیه هم امکاناتی دارد که بتواند به اتحادیه اروپا آسیب برساند.

هانی زاده با بیان اینکه آمریکا در استفاده از اوکراین به عنوان کانون مزاحمت اشتباه کرد، توضیح داد:  اوکراین زمانی به عنوان یک مزاحم برای روسیه تلقی می‌شد، اما اکنون در اختیار کرملین قرار گرفت و طرح ها و سیاست های بایدن شکست خورد و آمریکا یکی از متحدان خود را به راحتی تقدیم روسیه کرد. مردم اوکراین هم به خوبی دریافتند که نباید به کشورهای اروپایی و آمریکایی تکیه کرد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اوکراین تجزیه شود، گفت: علیرغم اینکه دو جمهوری مهم دونتسک و لوهانسک از اوکراین جدا شدند اما احتمال تجزیه بیش از این وجود ندارد. به احتمال زیاد در آینده دولتی در اوکراین روی کار می‌آید که تحت تسلط روسیه باشد. از طرفی هم بحران‌ها از سمت خاورمیانه به شرق اروپا منتقل شده و شاید در آینده بیشتربحران‌ها در داخل خود اروپا محصور شود.