فریب افکار عمومی توسط غربی‌ها در بحران اوکراین

 شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی که در تارنمای آن هم منتشر شد، نوشت: از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین شاهد انتشار وسیع اطلاعات و گزارش‌های ساختگی و گمراه کننده‌ای بودیم که از رسانه‌ها ی مختلف غربی پخش می‌شوند.

بسیاری از پایگاه‌های اطلاع رسانی در فضای مجازی از تارنماهای رسمی گرفته تا فعالان شبکه‌های اجتماعی، حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌های غلط و اشتباه و ویدیوهای ساختگی که ادعا می‌شود در اوکراین رخ داده‌اند را منتشر می‌کنند، اما بعد از تحقیق و بررسی مشخص می‌شود که از بازی‌های رایانه‌ای گرفته شده یا سال‌ها پیش در کشورهای دیگری از جهان رخ داده‌اند.

مدیر تارنمای المیادین آنلاین در این  رابطه گفت: روند گمراه سازی که در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای انجام می‌شود به بخش لاینفکی از جنگ و درگیری تبدیل شده است و به ابزاری غیر قابل چشم پوشی برای ایجاد تصوری خاصی در شبکه‌های اجتماعی از آن محسوب می‌شود و در واقع از این طریق شرایط روحی و روانی را در این شبکه‌ها به سمت و سوی خاصی سوق می‌دهند.

به اعتقاد این کارشناس فضای مجازی، هرگز نمی‌توان نقش شبکه‌های اجتماعی را در سامان دادن به افکار عمومی نادیده گرفت، زیرا به هر شکل ما وقتی از فضای مجازی سخن می‌گوییم در واقع مخاطب ما به شکل خاصی قشر جوان جامعه است، پس استفاده از تصاویر بازی‌های رایانه‌ای یا سکانس‌‌هایی از فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی هم در این رابطه امری بدیهی می‌نماید، زیرا می‌توانند با راحتی بیشتری با خیال پردازی‌های جوانان همراهی داشته باشند.

در این رابطه و به شکل خاصی رسانه‌های آمریکایی تلاش دارند تا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را فردی شرور جلوه دهند و تاکید کنند که این یک جنگ وحشیانه علیه غیرنظامیان است.

وی با اشاره به دستور فیلتر شدن شرکت‌های میتا و تویتر در روسیه اعلام کرد، مسکو با این اقدام خود در واقع نشان داد این رویارویی جنبه‌های دیگری هم داشته و این یک واکنش در مقابل فراهم شدن زمینه استفاده گروه‌های شبه نظامی افراطی اوکراینی در فعالیت در پلتفرم‌های آنها محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است: پیام‌ها، تصاویر و کلیپ‌های منتشر شده در پلتفرم‌های تویتر، فیسبوک و تلگرام از شمار حملات هوایی که علیه اوکراین صورت می‌پذیرد، بیشتر است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود افزود: تهاجم علیه اوکراین اولین درگیری مسلحانه بزرگ در اروپا در عصر شبکه‌های اجتماعی است و در زمانی رخ می‌دهد که صفحه‌های کوچک تلفن‌های هوشمند ابزار غالب در ارتباط محسوب می‌شود و خطر انتشار فوری اطلاعات گمراه کننده را هم با خود به همراه دارد.

فریب افکار عمومی توسط غربی‌ها در بحران اوکراین

فریب افکار عمومی توسط غربی‌ها در بحران اوکراین

در بخش دیگری از گزارش المیادین هم با استناد به گزارش روزنامه واشنگتن پست آمده است: در جنگ اوکراین شبکه‌های اجتماعی نوع جدیدی از گرد و غبار جنگ را ایجاد می‌کنند.