واکنش داخلی و خارجی به بازرسی منازل مردم افغانستان

فعالان جامعه مدنی معتقدند طالبان به بهانه یافتن سلاح و جنگجویان با نقض حریم خصوصی افراد و شکستن در منازل مردم در کابل و ولایت های پروان و کاپیسا دست  به  تصفیه قومی زده اند.

طالبان هدف از این  عملیات را یافتن افراد سارق ،شرور، مجرمان و ضبط سلاح و  مهمات عنوان کرده است.

 «وان برنت» سفیر اتحادیه اروپا در  افغانستان شب گذشته  در توئیتی نوشت بازرسی منازل ، بازداشت و خشونت علیه اعضای دیگر اقوام  و زنان جرم است و باید فوری متوقف شود.

«فضل احمد معنوی» وزیر سابق دادگستری افغانستان هم در واکنش به این عمل طالبان نوشت شما شاید بتوانید با بازرسی منازل، بدون حکم دادگاه مردم را اذیت کنید و سلاحهایشان را بگیرد  اما هرگز نمی توانید آنها را تسلیم کنید.

«سید فاضل سانچارکی» معاون سابق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم شب گذشته خطاب به طالبان گفت چرا بدون حکم دادگاه و دادستانی وارد منازل مردم می شوید.

وی اظهار داشت طالبان بدون حکم  دادگاه قفل منزل مرا شکستند و وسایل منزلم  را به هم ریختند.

معاون سابق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان  خاطرنشان کرد گاو صندوق منزلم را برای باز کردن در آن به حوزه امنیتی منتقل کرده اند .

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز گذشته در گفت وگو با خبرنگاران ،این اقدام را در راستای تامین امنیت مردم و جمع آوری سلاح دانست و اظهار داشت بازرسی منازل با حضور صاحب منزل،نماینده مردم و امام جمعه انجام می شود و کسی به پول و طلای مردم کاری ندارد.

واکنش داخلی و خارجی به بازرسی منازل مردم افغانستان

وی ا ظهار داشت در عملیات پاکسازی و بازرسی از منازل تاکنون ۱۳۳ قبضه کلاشنیکف، ۹ قبضه کرینکوف، ۵ قبضه کله‌کوف،۱۳ فبضه ام ۱۶، ۳ قبضه ام۴، ۱۸۱ قبضه هفت تیر ،۴۴ قبضه راکت و مقدار زیادی مهمات بدست آمده است.