آمریکا از آتش‌بس در اوکراین جلوگیری می‌کند!

«امین حطیط» کارشناس لبنانی مسائل نظامی و راهبردی درباره بحران اوکراین و روسیه تأکید کرد که غرب معتقد است پیروزی روسیه در اوکراین باعث خواهد شد ارتش روس در مرزهای غربی اروپا مستقر شود.

حطیط به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که کشورهای غربی خواستار شعله‌ور ماندن این بحران هستند و قصد دارند مانع از تحقق اهداف روسیه در اوکراین شوند تا مسکو نتواند به سمت غرب پیشروی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بعید است مذاکرات روسه و اوکراین به نتیجه ملموسی ختم شود، درباره علت این مسئله تصریح کرد: «فشارهای آمریکا، مانع از آن خواهد شد که زلنسکی آتش‌بس را طبق خواسته روسیه بپذیرد».

این کارشناس با اشاره به اینکه غرب همیشه آماده مقابله با روسیه است، خاطر نشان کرد، غرب به تحولات اوکراین، نگاه اشتباهی دارد و به همین خاطر، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد که منافع این کشورها را به صورت گسترده‌ای تحت تأثیر قرار خواهد داد.

آمریکا از آتش‌بس در اوکراین جلوگیری می‌کند!

حطیط با تأکید بر اینکه «روسیه اساسا خواستار جنگ نبود»، افزود، مسکو به دلیل حفظ امنیت ملی خود مجبور شد به سمت جنگ حرکت کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: «واشنگتن از هر اقدامی که منجر به درگیری مستقیم بین ارتش‌های روسیه و آمریکا شود، اجتناب می‌کند. به همین دلیل، احتمال می‌رود که آمریکا یا ناتو، تشکیلات نظامی تشکیل دهند یا پدافند هوایی در اوکراین مستقر کنند».

در همین ارتباط، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در این زمینه تأکید کرد، آمریکا مسئول اتفاقاتی است که اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، چرا که به این درگیری تحریک کرد و به آن دامن زد و کمکی برای دستیابی به راهکار دیپلماتیک نکرد وکاری برای متوقف کردن جنگ انجام نداد، بلکه بیشتر برای آغاز آن فشار آورد. امادر نهایت چه کسی بهای آن را خواهد پرداخت؟ مردم روسیه و اوکراین! لذا در زمانی که تمام جهان در معرض خطر قرار گرفته این آمریکاست که برنده خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه با اشاره به یکی از آخرین جنایات آمریکا در قبال مردم افغانستان و دستور مستقیم جو بایدن برای مصرف هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان اشاره کرد و گفت که آمریکا در سایه سکوت بین‌المللی اموال مردم افغانستان را به سرقت برد.

او ضمن اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص درگیری جاری روسیه - اوکراین و تایید آن گفت: آمریکا مسئول اتفاقاتی است که در اوکراین رخ می‌دهد و خود امور را به این سمت سوق داده است. واشنگتن هر کاری برای سناریوی کنونی انجام داده است و شرایطی را برای پیچیده‌تر کردن اوضاع فراهم می‌کند.آنچه در حال رخ دادن است درس عبرتی است برای کسانی که به آمریکا اعتماد دارند و به آن امید بسته‌اند.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی هم تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.