آیا زلنسکی اوکراین را درگیر جنگی بیهوده کرده است؟

یکی از قوی ترین سناریوها در صورت ادامه عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین و نیز واکنش‌های آمریکا و غرب و ناتو به این عملیات این است که رفتارهای همه طرف های درگیر به ویژه روسیه نشان می دهد که آن ها خواهان انتقال به مرحله ای خشن‌تر از آنچه اکنون هست، نیستند.

روسیه خواهان تعامل با اوکراین و ناتو بر اساس اصل «به تب می گیرد تا به مرگ راضی شود» است. روسیه با اجرای عملیات نظامی به دنبال این است که اوکراین را از هر سلاحی که ممکن است تهدیدی برای امنیت روسیه باشد، خلع کند و درنتیجه اوکراین را به یک کشور بی طرف تبدیل کند.

غرب در سال های گذشته، این خواسته روسیه را نادیده گرفته است و اصرار داشت که غرب هم به ناتو ملحق شود و این تمایل غرب با حمایت شدید رییس جمهوری اوکراین مواجه شد.

وی همچنان تاکید دارد که کشورش باید به ناتو ملحق شود. از این رو، روسیه برای تحقق این هدف وادار به استفاده از قدرت شد.به نظر می رسد که روسیه و بعد از استفاده از قدرت نظامی، یک هدف دیگر به دو هدف اول اضافه کرد و آن الحاق منطقه دونباس در شرق اوکراین بود که اکثریت اهالی آن روس هستند.

پرواضح است که نه روسیه و نه غرب آماده وارد شدن به یک جنگ فراگیر به خاطر اوکراین نیستند.

از این رو، روسیه کانال ارتباط با غرب را از طریق مذاکره آن با اوکراین در روسیه سفید حفظ کرده و خط ارتباطی بین مسکو و واشنگتن برقرار است. از این رو، بر این باوریم که رئیس جمهوری اوکراین مسئول خسارت‌هایی است که کشورش بدون هیچ توجیهی متحمل شده است.

آیا زلنسکی اوکراین را درگیر جنگی بیهوده کرده است؟

چرا که کورکورانه از اوامر آمریکا اطاعت کرده و همین مساله موجب شده که در مقابله با روسیه تنها بماند و زمانی که مدافعان اوکراین سکوت کرده‌اند، زلینسکی باید حساب سختی را به مردم اوکراین بابت جنگی بپردازد که هیچ سودی برای او ندارد.