آمریکا انتشار رادیواکتیو در تاسیسات هسته ای اوکراین را رد کرد

«جنیفر گرانهولم»، وزیر انرژی آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که وزارت انرژی ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیواکتیو در اوکراین را شناسایی نکرده است.

در بیانیه این وزیر دولت بایدن آمده است که وزارت انرژی ایالات متحده «به نظارت مستمر بر وضعیت» تأسیسات هسته‌ای اوکراین ادامه می‌دهد. «گرانهولم» خاطرنشان کرد: خوشبختانه، مانیتورهای تشعشع در بیشتر مناطق اوکراین هنوز کار می‌کنند و ما هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیواکتیو را شناسایی نکرده ایم.

وزارت انرژی آمریکا گفته است: «ما نمی‌توانیم ادعاها مبنی بر بازگشت برق به چرنوبیل را تأیید کنیم. شرکای اوکراینی تحویل مقداری سوخت دیزل به ژنراتورهای پشتیبان برق را گزارش می‌دهند. احیای برق خارج از چرنوبیل یک گام امنیتی مهم است و روسیه باید به سرعت عمل کند تا امکان احیای برق را فراهم کند.»

گرانهولم ادامه داد: «ما همچنان نگران کمبود داده‌های ناظران پادمان در چرنوبیل یا زاپوروژیه هستیم که مانع از توانایی جهان برای ردیابی مواد از آن مکان‌ها می‌شود». وی خاطرنشان کرد: «ما [همچنین] نگران هستیم که کارکنان [آنجا] تحت فشار و بدون استراحت مناسب عمل کنند، که این یک خطر بزرگ برای ایمنی تأسیسات است.»

آمریکا انتشار رادیواکتیو در تاسیسات هسته ای اوکراین را رد کرد

گرانهولم گفت: «ما در حال نظارت بر گزارش‌های مربوط به آسیب به یک مرکز تحقیقاتی در خارکف هستیم.» به گفته وزیر انرژی آمریکا، «نقض اصول اولیه ایمنی هسته‌ای توسط روسیه غیرقابل قبول است.»