به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، در جدیدترین تحول در فضای سیاسی عراق، جلال طالبانی، رئیس جمهور این کشور از به حد نصاب نرسیدن امضاهای جمع آوری شده اعضای پارلمان علیه مالکی و خارج شدن موضوع سلب اعتماد از وی توسط پارلمان خبر داد. این در حالی است که حدود یک هفته پیش، ۱۷۶ نماینده پارلمان عراق در نامه ای به طالبانی، خواستار برکناری مالکی از سمت خود شده بودند.

در میانه این کشاکش ها، موضوع مداخله کشورهای خارجی و تضادها و رقابت منافع آنان با یکدیگر نیز به یکی از بحثهای مهم صحنه سیاسی عراق تبدیل شده بود؛ تا آنجا که حتی شایعاتی مبنی بر تشویق مالی هنگفت عربستان سعودی به نمایندگانی که علیه مالکی رأی دهند منتشر شد.

علاوه بر این، دیدار «جو بایدن»، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز سفری به عراق داشت که موجب شکل گیری سوء ظن های جدیدی شد. با وجود اینکه قرار بود این سفر به طور محرمانه انجام شود، اخبار مربوط به آن به سرعت رسانه ای شد و کار به آنجا رسید که حتی یکی از نمایندگان پارلمان عراق، از تهیه طرح توطئه ای از سوی بایدن علیه دولت مالکی خبر داد.

به هر حال، به نظر می رسد پس از چند هفته، از روز گذشته و در پی اعلام به حد نصاب نرسیدن امضاها علیه مالکی، ثباتی هر چند موقتی و شکننده بر عراق حکمفرما شده است. در این شرایط، آینده فضای سیاسی کشور عراق، به فعالیت ها و جهت گیری های آتی احزاب و به ویژه شخصیت های سیاسی مخالف مالکی بستگی دارد.

به عبارت دیگر، هرچند مالکی روز گذشته در دیدار با اعضای حزب «الوفاء» عراق از پایان بحران سیاسی اخیر در این کشور خبر داده، اما چهره های سرشناس مخالف، هنوز فعالیت های خود را علیه دولت وی متوقف نکرده اند. بدون شک در صدر این شخصیت ها، باید به «ایاد علاوی»، رهبر فهرست العراقیه و «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر اشاره کرد.

در جدیدترین تلاش های این دو شخصیت، مقتدی صدر امروز با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، خواهان دخالت این سازمان برای پایان دادن به اختلافات سیاسی در عراق شد. صدر در این نامه از آنچه از بین رفته عدالت در عراق خوانده انتقاد کرده و این امر را باعثاخلال در امور کشور دانسته است.

لازم به ذکر است که مخالفت جریان شیعه مذهب صدر با نخست وزیر شیعه عراق، خود به یکی از موضوعات بحثبرانگیز در این کشور تبدیل شده است. مخالفت صدر با مالکی تا آنجا پیش رفته که وی هفته پیش اعلام کرد: «مالکی باید از قدرت کنار برود؛ حتی اگر به قیمت سکولار شدن من تمام شود». ظاهراً درواکنش به همین اظهار نظر بود که آیت الله کاظم حائری، از مراجع تقلید ساکن ایران، با صدور فتوایی رأی دادن به سکولارها را حرام اعلام کرد.

گفته می شود صدور همین فتوا از جمله عواملی بوده که بر جهت گیری برخی چهره های مخالف دولت مالکی تأثیر گذاشته است.

از سوی دیگر، ایاد علاوی نیز امروز اعلام کرد رهبران سیاسی عراق همچنان اصرار دارند مالکی از سمت خود برکنار شود. البته وی بر خلاف صدر، مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجی در عراق اعلام کرد.

به هر حال، به نظر می رسد آنچه در شرایط کنونی زمینه فروکش کردن موقت بحران را در عراق فراهم کرده، مخالفت شخص طالبانی با کنار رفتن مالکی و همچنین نگرانی برخی از کشورها، از جمله ایران از بر هم خوردن ثبات در این کشور و تبعات ناگوار آن برای کل منطقه است.

در حال حاضر، رقابت های منطقه ای و به ویژه تلاش های بی وقفه کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه برای نفوذ در عراق و دامن زدن به اختلافات در این کشور، یکی از عوامل عمده تطویل بحران سیاسی در این کشور است. البته در این بعد از ماجرا، هدف نهایی نه خود عراق، بلکه ضربه زدن به منافع منطقه ای ایران است.

در چنین شرایطی، آینده تحولات عراق از یک سو به تغییر و تحولات در آرایش سیاسی نیروهای داخل این کشور و از سوی دیگر، به تغییرات احتمالی در توازن قوا در منطقه بستگی خواهد داشت.