عربستان سعودی و امارات با بایدن معامله می‌کنند؛ نفت به‌ازای یمن

 پس از خودداری سران ریاض و ابوظبی از پاسخ به تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و عدم حمایت کامل از واشنگتن در بحران اوکراین ، برخی رسانه‌ها می‌گویند که عربستان سعودی و امارات در حال معامله با واشنگتن هستند.

روزنامه «الاخبار»، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «کشورهای حاشیه خلیج [فارس] به‌ویژه عربستان سعودی و امارات که به علت کاهش حمایت‌های آمریکا نگران امنیت ملی‌شان هستند، در جنگ اوکراین به خود آمده‌اند و برای اولین بار این جرأت را به خود داده‌اند و درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت و ایستادن در کنار این کشور در جنگ [اوکراین] را رد کرده‌اند. آن‌ها همچنین روابط خود با آمریکا را در معرض یک محک قرار داده‌اند؛ آزمونی که واشنگتن باید طی آن جدیت خود را در محافظت از از این دو کشور و به‌ طور مشخص افزایش حمایت‌ از آن‌ها در جنگ یمن اثبات کند».

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه روابط دو طرف در چند دهه گذشته برای نخستین بار در معرض چنین آزمونی قرار گرفته، اضافه کرد که خیز اخیر امارات و عربستان سعودی برای تقویت روابط با مسکو و پکن نشانگر تحول در این کشورها و حرکت آن‌ها به سوی «متنوع‌سازی شراکت‌هاست»؛ به‌ویژه در شرایطی که خبری از تضیمن‌های قطعی آمریکا برای حمایت از امنیت ملی‌شان نیست و اکنون نیز با آغاز جنگ اوکراین نگرانی‌های ریاض و ابوظبی دو چندان شده است.

این رسانه لبنانی خاطرنشان می‌کند: «به‌رغم آنکه کاخ سفید ماجرای محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی و محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی درباره خودداری آن‌ها از پاسخ به تماس‌های تلفنی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را تکذیب کرد، اما به نظر می‌رسد که این اتفاق عملا رخ داده است که این نشان از عصبانیت عربستان سعودی و امارات از عملکرد آمریکا در جنگ یمن و همچنین مذاکرات وین دارد».

این روزنامه لبنانی در ادامه به گزارش خبرگزاری «رویترز» اشاره می‌کند و می‌آورد: «شاید چیزی که این را تأیید می‌کند، گزارشی باشد که رویتز از یک منبع در خلیج [فارس] آن را نقل کرد که می‌گفت: واشنگتن باید پیش از بحران برای اصلاح روابط با متحدان و آن هماهنگی با دو کشور اقدام می‌کرد».

الاخبار می‌گوید: «پس از آنکه این کشورها به تسلیم شدن در برابر اراده آمریکا مشهور شدند، این جزء دفعات نادری است که چند کشور [حاشیه] خلیج [فارس] به خود این جرأت را می‌دهند که این‌قدر آشکارا به سیاست‌های آمریکا اعتراض کنند. علت این امر دسته‌ای از تحولات است که این کشورها را در یک دوراهی قرار دارد و مجبورشان کرد بین گزینه پیوستن به قافله آمریکا بی‌آنکه ارزشی در کار باشد و گزینه دست کشیدن از پرداخت پول‌های بی‌ازا، پی منافع خود رفتن و مطرح کردن مواضعشان برای معامله یکی را انتخاب کنند».

در ادامه این گزارش آمده است: «بر خلاف عادت پیشین این کشورها در رویدادهای مشابه، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] از جانبداری کامل از هر یک طرف‌های جنگ اوکراین خودداری کردند و در عین حال، فشارهای غرب و به صورت خاص آمریکا را -تا این لحظه- مهار کرده‌اند. علی‌الظاهر، این موضع بی‌طرفی از هیچ به‌وجود نیامده است چراکه خروج کورکورانه آمریکا از افغانستان و رها کردن متحدان به حال خود و همچنین کاهش حضور نظامی این کشور در منطقه به‌اضافه عدم پاسخگویی به خواسته‌های چندین و چندباره برای قرار دادن انصارالله در فهرست تروریستی باعث ایجاد ترس از این مسئله شده است که مبادا حمایت‌ آمریکا از این کشورها منجر به تحقق اهداف این کشورها نشود».

این رسانه لبنانی می‌افزاید: «به‌ویژه آنکه آمریکا در محافظت از پایتخت‌های این دو کشور حاشیه خلیج [فارس] یعنی ریاض و ابوظبی در برابر عملیات‌های انصارالله یمن ناموفق بود آن هم در سایه نگرانی این کشورها از اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران به پررنگ‌تر شدن نقش تهران در منطقه منجر می‌شود».

عربستان سعودی و امارات با بایدن معامله می‌کنند؛ نفت به‌ازای یمن

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا با شیر کردن اوکراین و تنها گذاشتن این کشور در برابر روسیه، باعث شده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز همین سؤال را از خود بپرسند. مسئله‌ای که عبدالخالق عبدالله مشاور ولی‌عهد ابوظبی نیز آن را بیان کرد و گفت: «با حمله روسیه به اوکراین ممکن است... سناریوی حمله به کویت بار دیگر تکرار شود. سؤال اینجاست آمریکایی که تنها به اعمال یک‌سری تحریم اکتفا کرده است بی‌آنکه سربازانش را برای از یک کشور اروپایی اعزام کند، چه موضعی خواهد داشت؟ آیا از یک کشور حاشیه خلیج [فارس] دفاع خواهد کرد؟ و یا می‌توان از امروز به بعد روی آمریکایی‌ها حساب کرد؟ این بزرگترین چالش برای امنیت آینده خلیج [فارس]‌ است».

این روزنامه در بخش دیگری اضافه می‌کند: «عربستان سعودی و امارات بر این باورند که سیاست خارجه آمریکا -به‌ویژه در خاورمیانه- نیازمند "اصلاحاتی" است. نگاه این دو کشور از آنجا نشأت می‌گیرد که تهدیدهای انصارالله اکنون دارای تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی است چراکه یک خطر برای امنیت انرژی و کریدورهای آبی به شمار می‌آید. بنابراین آمریکا -مطابق با نگرش کشورهای حاشیه خلیج [فارس]- در منطقه در برابر یک آموزن سخت قرار گرفته و معیار تصحیح روابط این کشور با کشورهای یادشده سیاستش در یمن خواهد بود».

این رسانه لبنانی بر این باور است: «ائتلاف سعودی و اماراتی تمایل دارد که آمریکا مستقیما وارد جنگ [یمن] شود یا از آذوقه راهبردی خود که توازن را برهم می‌زند و قادر به سنگین کردن کفه ترازو به نفع ائتلاف است،‌ افزایش دهد. این‌گونه است که بحران اوکراین برای ریاض و ابوظبی یک فرصت به شمار می‌آید؛ دو کشوری که می‌دانند در حال حاضر قادر به ترک ائتلاف آمریکا نیستند تا در حال حاضر لزوم تلاش برای اطمینان‌دهی به این دو متحد تاریخی را با ایستادگی کامل در کنار آن‌ها در جنگ یمن به واشنگتن یادآور شوند».

الاخبار در ادامه افزود: «از نظر عربستان سعودی و امارات، چنین نوع مشارکتی چه از نظر صورتحساب نظامی و چه از نظر تبعات سیاسی بهای چندانی برای آمریکا نخواهد داشت. از سوی دیگر، در دفتر خواسته‌های ائتلاف از آمریکا مسئله رد ابتکارات بین‌المللی و غیره‌ای که مبتنی بر اتمام جنگ یمن بر پایه حقایق هستند، مطرح شده است چراکه این نوع ابتکارات موضع مذاکرات یمنی‌ها را قوت می‌بخشد».

این روزنامه در پایان خاطرنشان می‌کند: «اما موضوع یمن تنها مسئله‌ حل‌نشده میان [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] و آمریکا نیست چراکه روزنامه "وال استریت ژورنال" در اظهاراتی که آن را به چند مقام سعودی نسبت داد، خبر داد که محمد بن سلمان همچنین خواهان مصونیت قضایی در آمریکاست چراکه او با چند دعوی قضایی در این کشور مواجه است و از جمله آن پرونده کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار [واشنگتن پست] در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. این روزنامه همچنین اشاره کرد که "کاخ سفید در تلاش برای اصلاح روابط عربستان سعودی و امارات است زیرا در شرایطی که برای اولین بار از حدود ۱۴ سال پیش تاکنون قیمت نفت به بیش از ۱۳۰ دلار برای هر بشکه افزایش یافته است، این کشور اکنون به این دو کشور در کنار خود نیاز دارد».