تصویب بسته چهارم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) رسماً دور جدیدی از تحریم‌های گسترده علیه روسیه را تصویب کرد که شامل ممنوعیت سرمایه گذاری در بخش انرژی روسیه، صادرات کالا‌های لوکس و واردات محصولات فولادی از روسیه می‌شود.

این تحریم‌ها که پس از انتشار در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا در اواخر امروز اجرایی می‌شوند، دارایی‌های رهبران تجاری بیشتری را که از دولت روسیه حمایت می‌کنند، مسدود می‌کند. از جمله این افراد می‌توان رومن آبراموویچ، مالک باشگاه فوتبال چلسی را نام برد.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها شامل «ممنوعیت گسترده سرمایه‌گذاری جدید در بخش انرژی روسیه» است. یک منبع اتحادیه اروپا به رویترز گفته است که این اقدام به شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه مثل روس‌نفت، ترانس‌نفت و گازپروم نفت ضربه می‌زند؛ اما با این حال اعضای اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند از آن‌ها نفت و گاز بخرند.

تصویب بسته چهارم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

مدیر اجرایی اتحادیه اروپا گفت: همچنین معاملات با برخی از شرکت‌های دولتی روسیه که به مجتمع نظامی- صنعتی کرملین مرتبط هستند، ممنوع خواهد شد. به گفته کمیسیون اروپا، تخمین زده می‌شود که ممنوعیت واردات فولاد روسیه بر محصولات این قاره به ارزش ۳.۳ میلیارد یورو تأثیر بگذارد.

همچنین شرکت‌های اتحادیه اروپا دیگر اجازه صادرات کالا‌های لوکس به ارزش بیش از ۳۰۰ یورو را نخواهند داشت. این ممنوعیت صادرات جواهرات را نیز شامل می‌شود. به گفته منابع اتحادیه اروپا، صادرات خودرو‌های بیش از ۵۰ هزار یورو نیز ممنوع خواهد شد.

این بسته همچنین آژانس‌های رتبه بندی اعتباری اتحادیه اروپا را از صدور رتبه برای روسیه و شرکت‌های روسی منع می‌کند. گفته می‌شود این ممنوعیت دسترسی شرکت‌ها به بازار‌های مالی اروپا را محدودتر می‌کند.

تحریم‌های اخیر در پی سه دور بسته تحریمی تصویب شده که شامل مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه و محرومیت برخی بانک‌های روسیه و بلاروس از سیستم بانکی سوئیفت می‌شود.