روسیه در آستانه یک بحران اقتصادی تاریخی

هزینه های اقتصادی جنگ اوکراین برای روسیه امروز چهارشنبه نمایان می شود و دولت تحت تحریم ولادیمیر پوتین در آستانه یک نکول تاریخی در پرداخت بدهی از زمان انقلاب بلشویکی در این کشور است.

مسکو متعهد است که با فرارسیدن زمان سررسید ۱۱۷ میلیون دلار اوراق قرضه فروخته شده در سال ۲۰۱۳، امروز آنها را تصفیه کند.

محدودیت های مالی مسکو و اظهارات مقامات ارشد کرملین درباره احتمال پرداخت بدهی ها به روبل به معنای این است که حتی سرمایه گذاران کهنه کار بازار سرمایه نیز ممکن است از سرمایه گذاری مجدد در این کشور خودداری کنند.

برخی از کارشناسان، شرایط امروز روسیه را با شرایط یونان در اوج بحران یورو مقایسه می کنند و برخی دیگر معتقدند که دوره امهال یک ماهه روسیه برای پرداخت بدهی، این کشور را قادر می سازد تا مشکل را برطرف کند.

گویدو چامورو یک تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با روسیه، وضعیت نکول روسیه را مبهم ارزیابی کرد و گفت: تا ۱۵ آوریل و پایان مهلت یک ماهه مسکو، نمی توان درباره اینکه آیا روسیه نکول خواهد کرد یا خیر، قضاوت کرد.

رویترز نوشت: تا پیش از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ناتوانی کرملین از عمل به تعهدات قابل تصور نبود زیرا روسیه نزدیک ۶۵۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت و موسسات اعتبارسنجی جهانی مثل موسسه مودی جایگاه اعتباری بالایی به این کشور داده بودند. علاوه بر این، کرملین با فروش روزانه صدها میلیون دلار نفت و گاز به قیمت بالا در وضعیت درآمدی خوبی بود.

با این وجود، پس از شروع عملیات ویژه روسیه و اقدام متقابل آمریکا و اروپا  در تحریم بی سابقه مسکو، دو سوم دارایی های روسیه در خارج از این کشور بلوکه شد.

جف گریلز یک تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رویترز با اشاره به طولانی شدن جنگ اوکراین اعلام کرد: بازار انتظار بازپرداخت بدهی ها از سوی کرملین را ندارد. از آنجا که روسیه یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و کشورهای تولیدکننده است، شاهد گسترش تورم در جهان هستیم.

جنگ اوکراین باعث شده روسیه یک دولت منزوی در جهان شود که تحت تحریم های فلج کننده است و صدها شرکت بزرگ جهانی این کشور را ترک کرده اند و در این وضعیت، اوراق قرضه دولتی روسیه اکنون تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش اسمی خود را دارند.

سررسید این دو اوراق قرضه ۱۱۷ میلیون دلاری، امروز چهارشنبه فرا می رسد اما اینها تنها اوراق قرضه فروخته شده توسط کرملین نیستند و  تا پایان ماه مارس، کرملین باید ۶۱۵ میلیون دلار برای سررسید یک اوراق قرضه دیگر و ۴ آوریل نیز ۲ میلیارد دلار برای سررسید اوراق دیگری باید بپردازد.

سرمایه گذاران باتجربه سه سناریو برای این وضعیت پیش بینی می کنند. یک سناریو این است که روسیه تمامی تعهدات خود را به دلار بپردازد و نگرانی های سرمایه گذاران را برطرف کند.

غول های حوزه گاز و نفت روسیه مثل گازپروم و روسنفت در ۱۰ روز گذشته پرداخت هایی را در حوزه بین الملل داشته اند و می توانند در صورت تمایل کرملین، این کار را امروز هم انجام دهند.

روسیه در آستانه یک بحران اقتصادی تاریخی

سناریوی دوم این است که مسکو صبر کند تا مهلت ۳۰ روزه برای پرداخت بدهی این اوراق قرضه به پایان برسد.

سومین گزینه روسیه هم، پرداخت بدهی ها به روبل است که آن هم به معنای نکول در پرداخت بدهی هاست.

نکول روسیه از پرداخت بدهی های امروز، می تواند به معنای ناتوانی این کشور از پرداخت تمام بدهی ها باشد و زنگ خطر را برای همه سرمایه گذاران به صدا درآورد.

در چنین شرایطی، بهترین توصیه برای سرمایه گذاران این است که منتظر اتفاقات غیرمنتظره باشند و همه سناریوها را در رابطه با سرمایه گذاری در روسیه در نظر بگیرند.