یک فاجعه غذایی پیش روی کشور‌های فقیر است

یوجنیو داکرما، کارشناس برنامه جهانی غذا تاکید کرد که پیامد‌های بحران اوکراین ممکن است برای تعدادی از کشور‌های شمال آفریقا و همچنین عراق، سودان و یمن یک فاجعه غذایی ایجاد کند.

به گزارش النشره، داکرما تصریح کرد: آنچه در حال وقوع است را می‌توان فاجعه غذایی نامید که کشور‌های ضعیفی مانند مصر، تونس، لیبی، مراکش، عراق، لبنان، سودان، یمن، کشور‌های آفریقایی و کشور‌های آسیایی تحت تاثیر عواقب آن قرار خواهند گرفت.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت غلات ناشی از افزایش تقاضای جهانی به دلیل کاهش عرضه و کاهش عملکرد و صادرات از طرف روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین است، گفت: افزایش قیمت کود منجر به کاهش خرید و مصرف کود‌های شیمیایی می‌شود و در نتیجه باعث کاهش عرضه غلات در سطح جهانی طی ماه‌های آینده می‌شود.

این کارشناس همچنین معتقد است که همه این‌ها در درجه اول آسیب پذیرترین کشور‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت ادامه درگیری، مشکلات غذایی به زودی در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا و آسیا آشکار خواهد شد.

مرکز توسعه جهانی اعلام کرد که افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین، بیش از ۴۰ میلیون نفر را به سوی فقر شدید سوق خواهد داد. این مرکز نسبت به محدودیت صادرات و تحریم تولید مواد غذایی روسیه هشدار داد. این اندیشکده مستقر در واشنگتن گفت که قیمت کالا‌های غذایی از زمان شروع درگیری به بالاتر از قیمت‌ها در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ رسیده است. 

یک فاجعه غذایی پیش روی کشور‌های فقیر است

گفتنی است از آغاز حمله روسیه به اوکراین، کشور‌های بلوک غرب تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع کرده‌اند تا جایی که این کشور را از نظر میزان تحریم‌ها در رتبه اول قرار داده است. این تحریم‌ها سبب افزایش قیمت کالا‌ها و انرژی شده و کارشناسان را نسبت به آینده جهان نگران کرده است.