محاکمه مظنونان قتل «خاشقچی» در ترکیه متوقف می شود؟

به دنبال اظهارات چندی قبل رجب طیب اردوغان درباره احتمال سفر به عربستان سعودی ، یک دادستان ترکیه‌ای امروز (پنجشنبه) از دادگاهی در این کشور خواست تا محاکمه غیابی مظنونان سعودی قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی منتقد را متوقف کند.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی قتل رسید. مقام‌های آنکارا در واکنش به این قتل، دادگاهی غیابی برای محاکمه عاملان ترتیب دادند و این موضوع به همراه برخی دیگر از مسائل، روابط ترکیه و عربستان سعودی را به شدت تیره کرد. دولت آمریکا در گزارشی که درباره این قتل منتشر کرد، اعلام کرد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی انجام شد.

خبرگزاری رویترز از شهر استانبول گزارش داد، یک دادستان ترکیه‌ای از دادگاهی در این کشور خواست محاکمه غیابی عاملان قتل خاشقچی را متوقف کند و پرونده را به مقامات ریاض تحویل دهد. دادگاه در واکنش به این درخواست اعلام کرد که نظر وزارت دادگستری ترکیه را جویا خواهد شد. جلسه بعدی دادگاه قرار است در تاریخ هفتم آوریل (۱۸ فروردین) برگزار شود. 

محاکمه مظنونان قتل «خاشقچی» در ترکیه متوقف می شود؟

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می‌برد، اخیرا تلاش‌هایی را برای همگرایی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آغاز کرده و همچنین ابراز تمایل کرده که روابط ترکیه با عربستان سعودی تقویت شود.

«سعد عبدالله الحامد» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی سعودی درباره موضع جدید اردوغان گفت: تغییر بزرگی در سیاست خارجی ترکیه به وجود آمده است؛ به نحوی که [اردوغان] در تلاش است به خاطر اوضاع نابسامان اقتصادی که در وضعیت داخلی این کشور تأثیر گذاشته است، تغییر وضعیت دهد.

در همین ارتباط «یحیی التلیدی» تحلیلگر سعودی مسائل سیاسی هم تأکید کرد: نشانه‌های بسیاری وجود دارد که نشانگر امکان حل و فصل روابط عربستان و ترکیه است، ولی ‌ترکیه باید در تعامل با پرونده‌ها و منافع ریاض حسن نیت خود را نشان دهد.

اخیرا رئیس‌جمهور ترکیه به امارات سفر کرد. این نخستین سفر وی از ده سال پیش تاکنون به ابوظبی بود. اردوغان همچنین گفت که روابط ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد «مرحله تازه» شده است.