سود جنگ اوکراین برای تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی

تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی به شکل مستقیم از ارسال هزاران موشک، پهپاد و دیگر تسلیحاتی که برای اوکراین کسب درآمد نمی‌کنند، اما آن‌ها منتظرند که در درازمدت و از طریق تأمین تسلیحات برای کشور‌هایی که می‌خواهند توانمندی دفاعی خود را در برابر روسیه تقویت کنند، سود زیادی ببرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا نیز مانند سایر کشور‌ها به انبار‌های تسلیحاتی خود روی آورده است تا به عنوان مثال موشک‌های استینگر و جاولینِ دوش پرتاب را در اختیار اوکراین قرار دهد. هزینه خرید این تسلیحات از شرکت‌های لاکهید مارتین و فناوری ریتون از مدت‌ها قبل پرداخت شده است. بنابراین، درآمد این شرکت‌ها در سه ماهه اول امسال که گزارش آن قرار است در هفته‌های آینده منتشر شود، به دلیل شتاب آمریکا برای تسلیح اوکراین در برابر روسیه، نباید افزایش قابل توجهی نشان دهد، اما این تسلیحاتی که از انبار‌های تسلیحاتی آمریکا برای کی یف ارسال شده اند، باید در آینده، جایگزین شوند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: پنتاگون قصد دارد از ۳/۵ میلیارد دلاری که برای این منظور در لایحه هزینه‌ای که در اواسط ماه مارس تصویب شد، استفاده کند.

موشک ضدتانک جاولین با سرمایه گذاری مشترک لاکهید و ریتون ساخته شده است. تولید موشک ضدهوایی استینگر ریتون متوقف شده بود تا این که پنتاگون در تابستان گذشته ۳۴۰ میلیون دلار از آن‌ها را سفارش داد.

سخنگوی پنتاگون گفت: ما در حال بررسی گزینه‌هایی برای پر کردن سریعتر موجودی‌های آمریکا و پر کردن ذخایر تخلیه شده از متحدان و شرکا هستیم. احیای زیربنای صنعتی برای ازسرگیری تولید زمانبر است.

کارشناسان صنایع دفاعی به خبرگزاری فرانسه گفتند سودی که این شرکت‌ها از این موشک‌ها به دست می‌آورند، که به دلیل ساده بودن استفاده از آن‌ها شناخته شده اند، سرسام آور نخواهد بود.

کالین اسکارولا، از یک شرکت تحقیقات سرمایه گذاری، گفت: اگر برای سال آینده هر ماه هزار استینگر و هزار جاولین به اروپای شرقی ارسال شود، که با توجه به سرعت فعلی بعید نیست، فکر می‌کنیم که معادل ۱ تا ۲ میلیارد دلار برای هر دو سازنده این تسلیحات درآمد خواهد داشت.

با توجه به درآمد سال گذشته ریتون و لاکهید که به ترتیب ۶۴ و ۶۷ میلیارد دلار بود، این میزان درآمد خیلی چشمگیر نیست.

جردن کوهن، متخصص فروش تسلیحات در مؤسسه کاتو گفت: احتمالا ریتون با فروش سامانه موشکی پاتریوت به عربستان، نسبت به ساخت موشک‌های استینگر درآمد بیشتری به دست آورده است.

گرگ هیز، مدیرعامل ریتون گفت: افزایش تنش‌ها در آسیا، خاورمیانه و اروپای شرقی به فروش بالاتر بین المللی منجر خواهد شد این افزایش فوری نخواهد بود و بلکه بعداً در سال ۲۰۲۲ و پس از آن این افزایش به چشم می‌خورد.

جیمز تایکلت، همتایش در لاکهید-مارتین گفت: او احیای رقابت بین قدرت‌های بزرگ را شاهد است که می‌تواند افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا را باعث شود.

سود جنگ اوکراین برای تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی

اریک هگین بوتهام، محقق در مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه «ام آی تی» گفت: برای دولت‌های غربی- همانطور که سال‌ها در آسیا اتفاق افتاده است- تمایل کمتری به کاهش هزینه‌های نظامی وجود خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، افزایش چهار درصدی بودجه پنتاگون را پیشنهاد کرده و این درحالی است که تورم در آمریکا بسیار بالاتر است، اما بایدن پیشنهادی برای کاهش هزینه‌ها نداد.

آلمان که مدت‌ها نسبت به بودجه‌های نظامی بالا محتاط بود، در اواخر ماه فوریه و پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تغییر سیاست بزرگی را اعلام کرد و گفت که فوراً صد میلیارد یورو برای به روز رسانی نیرو‌های مسلح خود آزاد می‌کند. در اواسط ماه مارس، آلمان اعلام کرد که جت‌های جنگنده اف-۳۵ را از لاکهید خریداری خواهد کرد. چندین سال طول می‌کشد تا آن‌ها تحویل داده شوند، و در آن زمان است که تولیدکنندگان پول دریافت می‌کنند.

اریک گومز، کارشناس سیاست دفاعی در مؤسسه کاتو گفت: تجهیز ارتش‌های اروپایی با اف-۳۵ تجارت خوبی برای پیمانکاران نظامی آمریکا است و ارتش آمریکا نیز آن را دوست دارد، زیرا به معنای سکو‌های عملیاتی مشترک است. از سوی دیگر این رویکرد، فکر کردن به عقب نشینی از اروپا را برای آمریکا سخت‌تر می‌کند و این در حالی است که دولت بایدن مدام می‌گوید چین اهمیت بیشتری برای آمریکا دارد.