هزینه جنگ اوکراین برای اقتصاد اروپا

«لورانس بون» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش»، گفت: جنگ در اوکراین بسته به مدت مناقشه می‌تواند به قیمت «یک تا یک و نیم واحد» رشد برای اروپا تمام شود، در حالی که تورم در این قاره را نیز می‌تواند «دو تا دو و نیم واحد» افزایش دهد.

رئیس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از افزایش نرخ «احساس عدم اطمینان» درمیان شهروندان اروپایی نسبت به تخمین‌های قبلی خبر داد و افزود: باید تأملی عمیق در مورد موضوعات اساسی از جمله غذا، انرژی، امنیت دیجیتال و تبادلات تجاری صورت گیرد.

وی همچنین در مورد افزایش کلی بهای انرژی تحت تاثیر جنگ اوکراین، گفت: این درگیری بهای غلات و کود را هم که روسیه و اوکراین تامین کننده آن بودند، سبب شده است. این امر نه تنها بر برداشت امسال، بلکه احتمالاً بر محصول سال ۲۰۲۳ نیز تاثیر بگذارد.

به گفته بون، شوک افزایش قیمت «با آنچه اروپا در دهه ۱۹۷۰میلادی متحمل شد، قابل مقایسه نیست، زیرا نهادها متفاوت شده اند. با اینحال تورم در سال جاری همچنان بالا خواهد ماند، اما بسته به اینکه جنگ چگونه پیش برود، ممکن است در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

وی با توصیه به «توسعه سیاست‌های مالی هدفمند برای کمک به خانواده‌ها و کسب‌وکارها در گذر از این دوران، تاکید کرد: باید از محدودیت‌های صادراتی اجتناب شود؛ این محدودیت‌ها هرگز در گذشته نتایج خوبی نداشته‌اند و حتی نتیجه عکس داده اند.

رئیس سازمان همکاری وتوسعه اقتصادی معتقد است: اقدامات هدفمند بودجه با ایجاد امکان تثبیت انتظارات تورمی و در عین حال حفظ قدرت خرید آسیب پذیرترین اقشار، بدون به خطر انداختن مساله انتقال انرژی، به سیاست پولی کمک خواهد کرد.

هزینه جنگ اوکراین برای اقتصاد اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و ا وارد دومین ماه خود شده است.