تصمیم ناتو برای حمایت تسلیحاتی بیشتر از اوکراین

دبیر کل ناتو بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران با بیان احتمال فشار بیشتر روسیه بر اوکراین گفت، شرکای ناتو مصمم هستند که حمایت تسلیحاتی بیشتری از اوکراین ارائه کنند.

« ینس استولتنبرگ » دبیر کل ناتو در اظهاراتی گفت: «شرکای ناتو مصمم هستند که حمایت تسلیحاتی بیشتری از اوکراین ارائه کنند.»

وی افزود: «درهفته‌های آینده، ما منتظر فشار بیشتر روسیه در شرق اوکراین هستیم .مسکو از جاه طلبی‌های خود در اوکراین دست نمی‌کشد.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز روز  یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی گفت، به زودی هر تانک روسی در اوکراین با بیش از ۱۰ سامانه ضد تانک مواجه می‌شود.

تصمیم ناتو برای حمایت تسلیحاتی بیشتر از اوکراین

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت، به زودی بیش از ۱۰ سیستم ضد تانک برای هر تانک روسی در اوکراین وجود خواهد داشت. وی در ادامه بدون ارائه مستنداتی مدعی جنایات جنگی نیروهای روسیه در اوکراین شد. بلینکن گفت که ایالات متحده  به مستند سازی جنایات روسیه در اوکراین کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه یالات متحده از تایید گزارش سی‌ان‌ان و دیگر رسانه‌ها مبنی بر کمک آمریکا به تسهیل انتقال تانک‌های دوران شوروی به اوکراین که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به دنبال آن بود، خودداری کرد.

بلینکن البته تصریح کرد که ایالات متحده و کشورهای ناتو به اوکراین کمک می‌کنند تا تسلیحات مورد نیاز خود را دریافت کند و به زودی به ازای هر تانک روسی که در خاک اوکراین باشد، ۱۰ سامانه تسلیحاتی ضد تانک در این کشور وجود خواهد داشت.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد.

به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.