درخواست آمریکا از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکره

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر آماده شدن کره شمالی برای انجام اولین آزمایش هسته‌ای خود در اظهاراتی مدعی شد: «ما همچنان از کره شمالی می‌خواهیم از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده بیشتر خودداری کند و در عوض وارد گفت‌وگوی جدی و پایدار شود.»

پورتر در پاسخ به این سوال که آیا پس از انتصاب فیلیپ گلدبرگ به عنوان سفیر جدید آمریکا در کره جنوبی تغییری در مواضع واشنگتن در قبال پیونگ یانگ روی داده است یا خیر، گفت که آمریکا به مواضع خود پایبند است و برای خلع‌سلاح هسته‌ای جامع، قابل راستی آزمایی و برگشت‌ناپذیر در کره شمالی تلاش می‌کند.

رسانه‌های غربی طی گزارشی مدعی شدند که کره شمالی در حال تعمیر تونل‌های زیرزمینی در سایت‌های آزمایش هسته‌ای خود است که می‌تواند نشان‌دهنده انجام یک آزمایش هسته‌ای احتمالی باشد.

پیونگ یانگ در سال جاری ۱۲ پرتاب موشک انجام داده است؛ تنها در ماه ژانویه ۷ پرتاب صورت گرفته که بیشترین تعداد آزمایش موشک این کشور در یک ماه است.

تازه‌ترین موشک بالستیک کره شمالی که در ماه جاری آزمایش شد، مسافت ۱۰۸۰ کیلومتری را در مدت ۷۱ دقیقه طی کرد و در نهایت در آب‌های سواحل غربی ژاپن فرود آمد. معاون وزیر دفاع ژاپن، اندکی پس از شلیک این موشک به خبرنگاران گفت که ارتفاع این موشک نشان دهنده نوع جدیدی از موشک‌های قاره‌پیمای پیونگ یانگ است.

درخواست آمریکا از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکره

آمریکا به آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک واکنش نشان داد و آن را تهدیدی جدی برای صلح جهانی عنوان کرد. در همین راستا و در پاسخ به پرتاب این موشک، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۵ نهاد در کره شمالی را به حمایت از توسعه تسلیحاتی و برنامه موشک‌های بالستیک متهم و تحریم‌هایی را علیه آن‌ها اعمال کرد.