پرواز غیرقانونی جنگنده‌های اف-16 ترکیه بر فراز جزایر یونان

رسانه‌های یونانی روز شنبه از پرواز مجدد چند جنگنده نیروی هوایی ترکیه بر فراز جزایر یونان در شرق دریای اژه خبر دادند.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» ۲ فروند جنگنده «اف-16» ارتش ترکیه روز جمعه در ارتفاع ۲۴۵۰۰ پایی بر فراز جزایر «اوینوسس» و «پاناگای»  در شرق اژه پرواز کردند.

وزارت دفاع یونان با اعلام این خبر افزود که جنگنده یونانی در واکنش به این مسئله به سرعت خود را به مناطق یاد شده رساندند.

پرواز غیرقانونی جنگنده‌های اف-16 ترکیه بر فراز جزایر یونان

این منبع خبری مدعی تحرکات آتی در شرق مدیترانه از سوی کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه ویژه عملیات حفاری شد.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را  تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

رسانه‌های یونانی اخیرا نیز  از پرواز بدون برنامه ریزی قبلی جنگنده‌های ترکیه حین رزمایش هوایی ناتو در منطقه و نقض حریم هوایی یونان خبر دادند.

به نوشته وبگاه «تاکینگ گریس» جنگنده‌های ترکیه در روزهای اخیر نه تنها حریم هوایی یونان را یک نوبت نقض ، بلکه رزمایش چندملیتی ناتو در جنوب دریای اژه را نیز متوقف کردند.

در رزمایش برنامه ریزی شده که در آن نیروی هوایی و نیروی دریایی ناتو با یکدیگر همکاری می‌کردند و در حالی که تمرین پدافند هوایی در حال انجام بود، دو فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه به طور غیرقانونی وارد  شرق جزیره «کارپاتوس» که  حریم هوایی و دریایی آن برای رزمایش ناتو مسدود شده بود، حریم هوایی یونان را نقض کردند.

در نتیجه اقدام تحریک آمیز جنگنده‌های ترکیه، فرمانده اسپانیایی ناتو مجبور به توقف تمرین شد. منابع مطلع همچنین گزارش دادند مقام‌های ناتو که آشکارا از رفتار ترکیه عصبانی شده‌اند، دستور رسیدگی به این تخلف جنگنده‌های ترکیه را صادر کرده‌اند.