روسیه و اوکراین جهت تبادل اسرا و زندانیان به توافق رسیدند

«تاتیانا موسکالکووا» کمیسر حقوق بشر روسیه روز یکشنبه تایید کرد که روسیه و اوکراین با تبادل زندانیان و اسرای جنگی موافقت کرده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری «رویترز» موسکالکووا گفت که در میان کسانی که به روسیه بازگشتند، چهار کارمند شرکت دولتی انرژی اتمی روس اتم، سربازان و برخی غیرنظامیان دیگر بودند. وی  در توییتی نوشت: «اوایل صبح امروز هواپیمای  آنها در خاک روسیه فرود آمد.»

«ایرینا ورشچوک» معاون نخست وزیر اوکراین روز شنبه گفته بود که ۱۲ سرباز این کشور پس از تبادل اسرا با روسیه بازگردانده می‌شوند که سومین مبادله از این قبیل از زمان آغاز درگیری است. ۱۴ غیرنظامی نیز به عنوان بخشی از این توافق به اوکراین باز می‌گردند.

روسیه و اوکراین جهت تبادل اسرا و زندانیان به توافق رسیدند

 در خبری مرتبط با تحولات اوکراین  شبکه «سی ان ان» براساس تصاویر ماهواره‌ای از صف هشت مایلی(13 کیلومتری) کاروان نظامی ارتش روسیه به سمت مناطق شرقی و جنوبی اوکراین خبر داد. 

براساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسار»، کاروان نظامی روسیه روز یک شنبه از طریق شهر بورلوک در شرق خارکیف در نزدیکی مرز با روسیه در حال انتقال به شرق و جنوب این کشور است. 

طبق اطلاعات دریافتی، این کاروان نظامی شامل خودروهای زرهی، کامیونها و یدک کشهای توپخانه و تجهیزات پشتیبانی است. 

در همین ارتباط، مقامات اوکراینی می‌گویند که نبرد اصلی اکنون در شرق اوکراین در جریان است و توپخانه سنگین در سرتاسر منطقه دونباس در حال تبادل آتش است. 

رئیس سازمان اطلاعات ارتش اوکراین روز جمعه به شبکه سی ان ان گفت که نیروهای روسی درحال بازسازماندهی در سراسر مرز هستند و طرح آنها پیشروی به سمت خارکیف است.

مقامات اوکراینی با اشاره به تغییر تمرکز روسیه بر مناطق شرقی و جنوبی خواستار تخلیه فوری غیرنظامیان شده‌اند. 

طی هفته‌های اول جنگ کاروان ۶۰ کیلومتری ارتش روسیه با انواع تجهیزات از طریق تصاویر ماهواره‌ای به سمت کی یف پایتخت اوکراین مشاهده شده بود. هر چند که با مقاومت سخت اوکراینیها مواجه شد. 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اخیرا با اشاره به اینکه هدف اولیه روسیه از عملیات نظامی در اوکراین به دست آمده است از تمرکز بعدی مسکو بر شرق اوکراین خبر داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفته خروج نیروهای این کشور از منطقه کی‌یف نشانه حسن‌نیت برای ایجاد شرایط مساعد برای مذاکرات صلح است.