سفر رئیس جمهور آلمان به کی‌یف لغو شد

رئیس جمهور آلمان سه شنبه شب به وقت تهران از لغو سفر خود به کی‌یف بنابر تصمیم مقام‌های اوکراین خبر داد. گفته می‌شود کی‌یف گفت که مواضع رئیس‌جمهور آلمان به مواضع روسیه نزدیک است.

 شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» به نقل از شبکه خبری «دویچه وله» گزارش کرد  «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان تایید کرده که کی‌یف سفر پیشنهادی او به اوکراین را به دلیل انتقادات اخیر و نزدیکی او به روسیه رد کرده است.

اشتاین مایر در رزوهای گذشته در چرخشی ملموس، خواستار تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به «جنایات جنگی» علیه روسیه شد.

اشتاین مایر گفت: «هرکسی که مسئول چنین جرایمی است باید آن را توضیح دهد. این دادگاه شامل نظامیان و فرماندهان ارتش نیز می‌شود و البته سیاستمدارانی که در آن دخیل هستند.

سفر رئیس جمهور آلمان به کی‌یف لغو شد

این در حالی است که رئیس‌جمهور آلمان چندی قبل در پیامی گفته بود که تحریم‌ها علیه روسیه ، زیان‌هایی جدی متوجه آلمان کرده‌ و روزهای سخت‌تری در راه خواهند بود.

اخیرا در آلمان گزارش ها و مقالاتی  منتشر شد که اشتاین مایر را  در حال گفت و‌گوی دوستانه   با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور و «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه نشان می‌داد. 

«ولودومیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز چندی قبل  «آنگلا مرکل» صدر اعظم سابق آلمان را به خاطر مخالفت با ورود اوکراین به ناتو  مورد انتقاد قرار داد.کشورهای  ناتو از جمله آلمان در سال ۲٠٠٨ وعده پذیرش اوکراین را  دادند، اما به گفته زلنسکی، آلمان در دوران مرکل به نفع روسیه خود را عقب کشید.

آلمان، بزرگ‌ترین واردکننده گاز روسیه در سطح اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و ۵۸.۹ درصد از نیاز خود به واردات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ از روسیه تامین می‌کند.با این حال، پس از اینکه به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع کرد، واردات گاز این کشور به خطر افتاد. مسکو نیز در واکنش به تحریم‌های اروپا اعلام کرده که پول گاز باید به «روبل»  واحد پول روسیهپرداخت شود.