سال ۲۰۲۱ مرگبارترین سال تاریخ آمریکا

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC) در سال ۲۰۱۹، یک سال قبل از شروع همه‌گیری کرونا ویروس، رقم دو میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۳۸ مورد مرگ را گزارش کرد.

تا مدت‌ها امید به زندگی هر سال به جز چند مورد استثنایی در آمریکا افزایش می‌یافت اما این تنها تا سال ۲۰۲۰ رخ داد و در این سال این امید به زندگی در آمریکا کاهش یافت. اکنون، سال ۲۰۲۱ این موضوع را به یک روند تبدیل کرده است.

کووید-۱۹ مسبب اصلی این آمار هشداردهنده بوده، در حالی که بالغ بر ۴۱۵۰۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از کووید در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۳۵۱۰۰۰ مورد ثبت شده در سال ۲۰۲۰ در آمریکا گزارش شده است. موارد مربوط به سرطان، دیابت، بیماری کبد و سکته و سوءمصرف مواد مخدر نیز افزایش یافته‌اند.

تعداد کل مرگ و میرها معمولاً هر سال در آمریکا با توجه به افزایش جمعیت این کشور افزایش می‌یابد. با این حال، سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اولین سال‌هایی هستند که علاوه بر رقم مربوط به مرگ و میرها، نرخ آن نیز در این کشور افزایش یافته است.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، امید به زندگی نیز در این کشور رو به کاهش است؛ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا امید به زندگی میان آمریکایی‌ها را در پایان سال ۲۰۲۰ کاهش داده و آن را ۱.۵ سال کمتر از میزان مربوط به سال ۲۰۱۹ قرار داد. همچنین این نهاد هنوز آمار امید به زندگی خود را برای سال ۲۰۲۱ منتشر نکرده اما به گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این رقم برای این سال نیز میزان شش ماه دیگر کاهش یابد.

در مجموع، این به این معنی است که امید به زندگی میان آمریکایی‌ها در عرض دو سال به میزان دو سال کاهش یافته است.

در مطالعه‌ای که امید به زندگی در کشورهای پردرآمد را بررسی کرد، مقامات دریافتند که آمریکا در مقایسه با کشورهای هم دوره خود مانند انگلیس، فرانسه و کره جنوبی وضعیتش بسیار بدتر است. در ۱۹ کشور دیگری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، امید به زندگی در آنها در سال ۲۰۲۰ تنها به میزان ۰.۴ سال کاهش یافت، اما سپس در سال ۲۰۲۱، به میزان ۰.۲۸ سال افزایش یافت.

سال ۲۰۲۱ مرگبارترین سال تاریخ آمریکا

این تفاوت احتمالاً به دلیل نرخ پایین واکسیناسیون در برخی مناطق و همچنین تردید در رعایت تدابیر مربوط به پیشگیری از کووید-۱۹ مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.

به نظر نمی‌رسد در سال ۲۰۲۲ نیز اوضاع به حالت عادی بازگردد. داده‌های اولیه نشان می‌دهند که آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۸۰۵۰۰۰ مورد مرگ و میر را تجربه کرده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ کاهش نشان داده است اما نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ در دوره قبل از شروع همه‌گیری، افزایش یافته است.

با توجه به اثرات ماندگار کووید-۱۹ که منجر به بروز مشکلات طولانی مدت سلامتی می‌شود و انتظار بدتر شدن تغییرات آب و هوایی، این امکان وجود دارد که امید به زندگی در آمریکا هرگز به سطح قبل از همه‌گیری بازنگردد.