طالبان: آمریکا با قتل‌عام و بمباران در افغانستان حقوق بشر را نقض می‌کرد

  طالبان به انتشار گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان از سوی حکومت پیشین افغانستان و طالبان، واکنش نشان داد.

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی مرکزی طالبان روز پنج‌شنبه، (۲۵ فروردین) گفت که نگرانی آمریکا درباره نقض حقوق بشر در افغانستان «بی‌جا» است، زیرا تمام حقوق اساسی مردم در حال حاضر تأمین شده است.

وی افزود: «حقوق بشر زمانی نقض شده بود که آمریکا و متحدانش روزانه ۲۰۰ افغان را می‌کشتند و خانه‌ها را بمباران می‌کردند.»

مجاهد با نادرست خواندن گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که طالبان تمام حقوق اساسی مردم را تأمین کرده و می‌کنند.

در همین حال نیویورک تایمز در گزارشی وعده‌ طالبان مبنی بر عفو عمومی را یک «ادعای دروغ» خواند و گفت که طالبان از اعلام عفو عمومی به‌عنوان بهانه و به‌دام‌انداختن نظامیان پیشین استفاده کرده‌اند.

گزارش تحقیقی این رسانه نشان می‌دهد که تنها در 6 ماه نخست حکومت طالبان، ۴۹۰ نظامی و کارمند حکومت پیشین به دست این گروه کشته و یا ناپدید شده‌اند. گفته شده است که بستگان نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان نیز در میان قربانیان بوده‌اند.

سخنگوی طالبان با رد این گزارش افزوده که نیویورک تایمز تلاش کرده با چنین گزارش‌های بی‌اساس خود بین افغان‌ها کدورت و عداوت‌افکنی کند.

طالبان: آمریکا با قتل‌عام و بمباران در افغانستان حقوق بشر را نقض می‌کرد

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش تازه خود از نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان از سوی طالبان به شدت ابراز نگرانی کرده است.