تصمیم عجیب بوریس جانسون برای انتقال پناهجویان به آفریقا

بوریس جانسون در سخنانی گفت: وضعیت کانال مانش از سوی نیروی دریایی سلطنتی رصد خواهد شد و دادگاه انگلیس مهاجران را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. آنها به شرق آفریقا فرستاده خواهند شد تا به آن‌ها کمک شود زندگی جدیدی را آغاز کنند. رواندا یکی از امن‌ترین کشور‌ها در جهان است. 

سازمان ملل در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که به جای تقسیم مسئولیت‌ها  و نجات جان مردم و کنترل تجارت انسان از سوی قاچاقچیان تنها به تغییر مکان برای پناهجویان بسنده شده است.

این در حالی است که پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس امروز به کیگالی پایتخت رواندا رفت و فردا در آنجا قراردادی پنج ساله برای همین منظور امضا خواهد کرد.

تصمیم عجیب بوریس جانسون برای انتقال پناهجویان به آفریقا

​ آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ بیش از همیشه پناهجویانی که از راه کانال مانش به دنبال ورود به انگلیس بودند، ​ جان باختند.

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ مرگبارترین و وخیم‌ترین سال برای پناهجویانی بود که از فرانسه به دنبال ورود به انگلیس بودند. همچنین آمار پناهجویان مستقر در اردوگاه‌های کاله فرانسه با افزایش ۳ برابری به ۳۰ هزار نفر رسید.

این در حالی است که تقریبا هر روز این اردوگاه‌ها تخریب می‌شوند و گروه‌های حقوق بشری هم با غیرانسانی خواندن این اقدامات، ​ آن را محکوم می‌کنند. پارسال حدود ۳۰ هزار پناهجو خود را به انگلیس رساندند، اما قایق حامل ۱۰۰۰ نفر از آنان شکست و ۴۴ پناهجو جان باختند.

اغلب پناهجویان در سراسر دنیا به دلیل حملات نظامیِ خارجی که برخی از آنان با حمایت یا به رهبری آمریکا، انگلیس یا فرانسه راه افتاده، ​ آواره شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به سوریه، ​مالی، افغانستان، ​لیبی، ​عراق و بسیاری دیگر از کشور‌ها اشاره کرد. سیاستمداران به ویژه احزاب راست‌گرا در انگلیس و همچنین در فرانسه که درگیر انتخابات ریاست جمهوری است، ​ بار‌ها برای پیروزی در انتخابات‌ها مشکلات کشور را بر گردن مهاجران انداخته اند.