گشت‌زنی هواپیماهای آمریکایی در آسمان افغانستان

«گلبدین حکمتیار »، رهبر حزب اسلامی افغانستان مدعی شد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کابل ، هرات و قندهار گشت‌زنی می‌کند‌.

وی همچنین گفت که آمریکا و اروپا از گروه‌های ضد طالبان در افغانستان حمایت می‌کنند.

حکمتیار همچنین خاطرنشان کرد که طالبان برای مقابله با این وضعیت ملت را باید از خود کند.

پیش از این و به دنبال خروج آمریکا از افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده بودند که اشراف اطلاعاتی این کشور در افغانستان با خروج از این کشور کاهش یافته است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، این مقام‌ها تاکید دارند که آنها توانایی نظارت و خنثی کردن تهدیدات در افغانستان را با وجود چالش‌های لجستیکی، دارند.

این در حالی است که نیروهای نظامی آمریکا از زمان خروج از افغانستان در تابستان سال گذشته، هیچ حمله‌‌ای در این کشور انجام ندادند.

ژنرال ریچارد کلارک، رییس فرماندهی عملیات ویژه آمریکا در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای این کشور اذعان کرده است که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، منابع اطلاعاتی در افغانستان را  کاهش داده و به‌گفته‌ وی، واکنش به تهدیدات احتمالی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد به رغم این چالش‌ها و فقدان حملات، نیروهای نظامی آمریکا قادر به نظارت از منطقه بوده و می‌توانند ماموریت‌های ضدتروریسم را از راه دور انجام دهند.

گشت‌زنی هواپیماهای آمریکایی در آسمان افغانستان

در ماه فوریه، مایکل کوریلا، نامزد رهبری فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز گفته بود که نظارت بر عملیات گروه‌های تروریستی در منطقه افغانستان «بسیار دشوار است، اما غیرممکن نیست».