مخالفت اسقف اعظم انگلیس با طرح ضد مهاجرتی دولت

جاستین ولبی در سخنانی به مناسبت عید پاک گفت که برون سپاری مسئولیت پناهجویان اقدام پسندیده‌ای نیست. وی با بیان اینکه بررسی جزییات طرح کار سیاستمداران است، اما خاطرنشان کرد که در اصل موضوع باید رضایت خداوند را مد نظر قرار داد.

این روحانی مسیحی بیان کرد که طرح دولت نباید ارزش‌های ملی را که بر پایه اعتقادات دین مسیحیت شکل گرفته زیر پا بگذارد.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که اعزام پناهجویان به رواندا برخلاف آموزه‌های دینی و فطرت الهی است.

دولت انگلیس پنجشنبه گذشته اعلام کرد که برای مقابله با روند فزاینده مهاجرت غیرقانونی به این کشور درصدد انتقال افراد به کشور آفریقایی رواندا است تا در این مدت به اصطلاح به پرونده مهاجرتی آن‌ها رسیدگی کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس این اقدام را که ابعاد حقوقی آن چندان روشن نیست، قانونی و در راستای مقابله با قاچاقچیان شرور دانسته که دریا را به گورستان مهاجران تبدیل کرده‌اند. در همین حال گفته می‌شود که پریتی پتل وزیر کشور انگلیس برای اجرای این طرح دستور وزارتی صادر کرده است.

انتظار می‌رود که نخستین پرواز اعزام مهاجران انگلیس به رواندا ظرف چند هفته دیگر انجام شود. در ابتدا مردان مجردی که با قایق‌های کوچک یا کامیون‌ها از کانال مانش عبور کرده‌اند، منتقل خواهند شد. در عوض، بریتانیا بخشی از «آسیب‌پذیرترین پناهندگان» رواندایی را در بریتانیا اسکان خواهد داد. به گفته یک منبع وزارت کشور، انتظار نمی رود این اعداد از ۵۰ نفر تجاوز کند.

پیشتر یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان این کشور به رواندا را خلاف مقررات و موازین بین‌المللی دانست. «گیلیان تریگز» مشاور دبیرکل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به شبکه رادیویی بی‌بی‌سی ۴ گفت که تلاش دولت انگلیس برای «برون سپاری» مسئولیت مهاجران به یک کشور دیگر قابل قبول نیست و آژانس پناهندگان سازمان ملل چنین اقدامی را شدیدا محکوم می‌کند.

وی افزود، بر اساس تجربه، پناهجویان پس از مدتی کشورهای اعزامی را ترک ودوباره اقدام به مهاجرت کرده‌اند. مقام سازمان ملل بر همین اساس تصریح کرد که این یک شیوه بازدارنده و موثر برای کنترل پناهجویان نیست.

موسسات خیریه هم هشدار داده‌اند "تصمیم ظالمانه و ناپسند" دولت برای انتقال پناهجویان به مکانی بالغ بر ۹ هزار کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه "به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد" و حدود ۱.۴ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت.

مخالفت اسقف اعظم انگلیس با طرح ضد مهاجرتی دولت

 بیش از ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری دیروز در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت در این زمینه را محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌اور خواندند. در این نامه آمده است: "این یک روش شرم آور و ظالمانه برای رفتار با کسانی است که به دنبال حفاظت، فرار از آزار و اذیت یا درگیری به بریتانیا آمده‌اند." فعالان حقوق بشری با انتقاد از سابقه حقوق بشری رواندا، طرح دولت را "بی رحمانه و غیر اخلاقی" دانستند.

ایران هم به تصمیم دولت انگلیس واکنش نشان داده و انتقال پناهندگان به خارج از خاک این کشور را مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان بیان کرده است.