نیرو‌های آمریکا باید در تایوان مستقر شوند

« جان بولتون » در یک همایش سیاسی در خصوص تایوان اعلام کرد (چین) تایپه باید همکاری نظامی خود با آمریکا را افزایش داده و مانند قبل از تغییر رسمیت دیپلماتیک در سال ۱۹۷۹، میزبانی از نیروهای آمریکایی را در خاک خود آغاز کند. 

براساس گزارش تایوان نیوز، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در این خصوص گفت: هم ایالات متحده و هم تایوان باید هزینه‌های نظامی خود را برای دفاع از تایوان افزایش دهند. استقرار رسمی نیروهای آمریکایی نیز می‌تواند بخشی از راه‌حل مقابله با تهدید چین باشد.

چندی پیش، گروهی متشکل از شش قانونگذار آمریکایی از جمله باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده، وارد تایوان شدند. آمریکا مهم ترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات تایوان در برابر چین است. تایوان از حمایت مستمر دولت بایدن برخوردار است که همین امر روابط ضعیف چین و آمریکا را روز به روز تیره‌تر کرده است.

نیرو‌های آمریکا باید در تایوان مستقر شوند

در واکنش به این سفر فرماندهی ارتش آزادی بخش خلق چین اعلام کرد که نیرو‌های مسلح چین روز جمعه (سه روز پیش) با توجه به بازدید نمایندگان کنگره آمریکا از تایوان در نزدیکی این جزیره تمرینات نظامی انجام خواهند داد.

منندز دموکرات از حامیان سرسخت تایوان است. او در فوریه لایحه‌ای را پیشنهاد داد که آمریکا را ملزم می‌کرد تا در مورد تغییر نام سفارت تایوان در واشنگتن به عنوان دفتر نمایندگی تایوان مذاکره کند. لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری خواه نیز در این سفر حضور دارد.

این در حالی است که ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا سفر تایوان را به تعویق نیندازد بلکه آن را بطور کلی لغو کند. پکن همچنین از این سفر به عنوان تحریک بدخواهانه آمریکا نام برد.

در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، تنش‌ها بین چین و تایوان افزایش یافته است. در اوایل سال جاری، تایوان هواپیما‌های جنگی چینی را در حریم هوایی خود رصد کرد. علاوه بر این، تسای اینگ ونگ، رئیس جمهور این کشور خواستار اتحاد در دفاع از ملت و تقویت عملیات نظامی شد.