استفاده نیروهای اوکراینی از بمب‌های خوشه‌ای

نیروهای اوکراینی در تلاش برای عقب راندن واحدهای نظامی روسیه از مواضع خود، روستای گوساروفکا را با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای گلوله باران کردند. 

 

این گلوله باران در ماه گذشته (مارس) اتفاق افتاده است. 

گروه‌های بین المللی حقوق بشر پیشتر روسیه را به استفاده از این بمب‌های ممنوعه در این منطقه متهم کرده بودند اما نیویورک تایمز گفت که بر اساس بررسی شواهد از منطقه به این نتیجه رسیده است که بمب خوشه‌ای توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده است.

مهمات خوشه‌ای که شامل موشک، بمب، خمپاره و گلوله‌های توپخانه می‌شوند، بر اساس یک کنوانسیون بین المللی که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور در سال ۲۰۱۰ امضا شد، ممنوع اعلام شده است با این حال، اوکراین به همراه آمریکا و روسیه در میان امضاکنندگان این کنوانسیون نیستند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود که سازمان ملل در حال بررسی گزارش‌هایی از استفاده نیروهای اوکراینی از بمب‌های خوشه‌ای در جریان درگیری با روسیه است. 

روسیه بارها اعلام کرده است که کنوانسیون‌های موجود در مورد جنگ را نقض نمی‌کند و گفته است که نیروهای اوکراینی از روش‌های معمول تروریستی مانند پنهان شدن در پشت غیرنظامیان و استقرار تسلیحات در مناطق غیرنظامی استفاده می‌کنند. روسیه همچنین ارتش اوکراین را به استفاده از مهمات

خوشه‌ای از جمله حمله موشکی ۱۴ مارس به منطقه دونتسک که منجر به کشته شدن ۲۱ غیرنظامی شد، متهم کرده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

استفاده نیروهای اوکراینی از بمب‌ خوشه‌ای

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.