ارمنستان در احداث کریدور زنگزور همکاری نمی‌کند

« الهام علی اف » رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که ایروان باید مکان‌هایی را برای ساخت جاده و راه آهن برنامه ریزی شده بین آذربایجان و نخجوان که در حال حاضر تنها از طریق ارمنستان قابل دسترسی است، در اختیار باکو قرار دهد.

به نوشته شماره چهارشنبه روزنامه «دیلی صباح»  به گفته علی اف، طرح‌هایی برای چنین مسیری که به نام «کریدور زنگزور»  نیز شناخته می‌شود، در پیمان نوامبر ۲۰۲۰ گنجانده شد و به مناقشه بر سر قره باغ پایان داد، اما از آن زمان تاکنون، ارمنستان همکاری نکرده است.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان، علی اف این اظهارات را در دیدار با هیاتی به سرپرستی «تویوو کلاار» نماینده اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی بیان کرد. علی اف گفت که دیدار اخیر او با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ریاست «چارلز میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا، سازنده و به عنوان گام اولیه برای مذاکرات صلح بوده است.

ارمنستان در احداث کریدور زنگزور همکاری نمی‌کند

 وی خاطرنشان کرد: «در این دیدار دو طرف با تشکیل کارگروه و کمیسیون مرزی برای حرکت به سمت پیمان صلح موافقت کردند.»

با این حال علی‌اف گفت مسائلی وجود دارد که طرف ارمنستانی باید روشن کند و یکی از آنها موضوع ارتباط زمینی و ریلی جمهوری آذربایجان و نخجوان است.

به گفته علی‌اف، روند ساخت راه آهن همچنان ادامه دارد و ۶۰ درصد از این قطعه در خاک آذربایجان تکمیل شده و پیش بینی می‌شود این پروژه تا سال ۲۰۲۳ به پایان برسد.

پاشینیان چندی قبل  درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفته بود: «آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. "دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ "زنگه‌زور شرقی" یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟»

نخست وزیر ارمنستان  گفت ،تلاش رئیس جمهور آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.