پنتاگون قایق‌های بدون سرنشین به اوکراین می‌دهد

به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری ایالات متحده به اوکراین ، وزارت دفاع آمریکا تایید کرده که قصد دارد قایق‌های بدون سرنشین  را برای حمله به کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در «دریای سیاه» در اختیار اوکراین قرار دهد.

به نوشته وبگاه  «درون»  قایق‌های بدون سرنشین نیروی دریایی ایالات متحده برای رهگیری،  دفع دشمن و حمله به  اهداف سطحی طراحی شده‌اند. آنها همچنین قادر به تجهیز و استقرار برای نوع ماموریت‌های تهاجمی هستند که اوکراین ممکن است به آن نیاز داشته باشد تا روسیه را از ادامه حملات موشکی متوقف کند.

قایق‌های بدون سرنشین توسعه یافته توسط پنتاگون به اوکراین، گامی دیگر به سمت مشارکت فعال ایالات متحده در جنگی دو ماهه روسیه  با اوکراین است.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون اخیرا اذعان کرد که پهپادهای آمریکایی بخشی از کمک‌های نظامی جدید در حال آماده‌سازی برای اوکراین خواهند بود، اما تاکید کرد که قایق‌های بدون سرنشین عمدتاً ماهیت دفاعی دارند.

کربی در جریان نشست اخیر پنتاگون به خبرنگاران گفت: «آنها برای کمک به اوکراین در مورد نیازهای دفاعی ساحلی‌اش طراحی شده‌اند.من قصد ندارم وارد قابلیت‌های خاص شوم، اما آنها برای کمک به اوکراین در مورد نیازهای دفاعی ساحلی‌اش طراحی شده‌اند.»

 پنتاگون قایق‌های بدون سرنشین به اوکراین می‌دهد

وقتی مستقیماً از کربی پرسیده شد که آیا این قایق می‌تواند برای حمله به ناو‌های روسی مورد استفاده قرار گیرد،  اواز پاسخ دادن به این سئوال خودداری کرد.

جان کربی گفت: «من قصد ندارم در مورد قابلیت‌های خاص این پهپادها صحبت کنم. دفاع ساحلی چیزی است که اوکراین بارها اعلام کرده که به آن علاقه مند است.»

منابع خبری اخیرا از ارسال قریب الوقوع پهپادهای انتحاری ساخت آمریکا به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه خبر دادند. به نوشته روزنامه «دیلی میل» آمریکا قصد دارد ۱۰ فروند پهپاد انتحاری بسیار قدرتمند «سوئیچ بلید ۶۰۰» را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری تازه رونمایی شده به اوکراین ارسال کند. این پهپادهای ۵۰ پوندی می‌توانند ۲۴ مایل پرواز کرده و به مدت ۴۰ دقیقه بر فراز هدف پرواز کنند. این پهپادهای انتحاری با استفاده از کلاهک‌های  مخصوص می‌توانند یک تانک را نابود کنند.

این  در حالی است که ارتش اوکراین اعلام کرده که نیروهای روس از بالگردهای بدون سرنشین خود برای شناسایی پدافند هوایی اوکراین استفاده می‌کنند.  نیروهای اوکراینی روز چهارشنبه مدعی شدند که یک بالگرد بدون سرنشین روسی را توسط سامانه موشکی «استار استریک» ساخت انگلیس سرنگون کردند. برخی شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از لاشه این نوع بالگرد روسیه منتشر کردند.

ارتش روسیه اکنون از این سامانه‌ها برای شناسایی مواضع نیروهای پدافند هوایی اوکراین استفاده می‌کند. این بالگرد با وزن برخاست بیش از ۳۱۵ کیلوگرم با یک ایستگاه کنترل زمینی در ارتباط است.