ماکرون؛ یک رئیس‌جمهور ورشکسته با دولتی ضعیف

با اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، مشخص شد که امانوئل ماکرون توانسته با یک برتری بسیار شکننده، بر رقیب سرسخت خود یعنی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی این کشور پیروز شود و برای دومین دوره‌ی متوالی، وارد کاخ الیزه شود.

رقابت تنگاتنگ ماکرون و لوپن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ، اگرچه نهایتا با برتری مجدد ماکرون همراه بود اما مقایسه‌ی روندی که دو نامزد از انتخابات سال 2017 تا امروز طی کردند، نشان می‌دهد که مارین لوپن توانسته همه‌ی راست‌گرایان را پشت سر خود متحد کند و رای بسیار بالایی – در حدود نیمی از آرای کل – را از مردم فرانسه بگیرد. این در حالی است که ماکرون نسبت به نتیجه‌ی انتخابات دور قبل، سقوط آزاد داشته و نهایتا با سوار شدن بر موج روس‌هراسی توانست به یک پیروزی شکننده دست پیدا کند.

اما این پیروزی، آغاز مشکلات جدی آقای رئیس‌جمهور است...

جامعه فرانسه در این دور از رقابت‌های انتخاباتی نشان داد که به صورت گسترده‌ای «قطبی» شده؛ یعنی دقیقا اتفاقی که بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده در جامعه‌ی آمریکایی رخ داد و شکاف‌های هویتی – اجتماعی به شدت گسترش یافت، حالا در جامعه فرانسه نیز به وقوع پیوسته است.

تجمع‌های گسترده‌ای که در روزهای گذشته در شهرهای مختلف فرانسه از جمله پاریس، لیون و استراسبورگ برگزار شد و جوانان صراحتا از نامطلوب بودن هر دو نامزد نهایی انتخابات سخن می‌گفتند، نشان می‌دهد که ماکرون راه بسیار سختی را برای مدیریت پنج سال آینده‌ی الیزه در پیش دارد؛ راهی که از همین ابتدا و به تعبیر کارشناسان اروپایی، او را تبدیل به یک رئیس‌جمهور ورشکسته کرده است.

اتخاذ سیاست‌های ریاضتی در اقتصاد - که به عنوان مثال، سن بازنشستگی را در این کشور به 65 سال افزایش داد – خیلی زود گریبان دولت ماکرون را خواهد گرفت.

ماکرون؛ یک رئیس‌جمهور ورشکسته با دولتی ضعیف

در همین راستا، بسیاری از کارشناسان هم پیش‌بینی کرده بودند که خروجی امروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک رئیس‌جمهور ضعیف خواهد بود که باید با جمعیت کثیری از رای دهندگان سرخورده از جناح های سیاسی دست و پنجه نرم کند. در فقدان احزاب  فراگیر و مساله جمعی مشترک یا احساس داشتن سرنوشتی مشترک، شکل گیری اجماع نظر منجر به کارآمدی دشوارتر می‌شود.