تمامی احزاب سوئد با برگزاری همه‌پرسی عضویت در ناتو مخالف هستند

احزاب کشور سوئد به‌عنوان به‌اصطلاح نماد دموکراسی غرب، مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی عضویت در ناتو اعلام کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نظرسنجی یک روزنامه سوئدی نشان داده است هیچ یک از هشت حزب پارلمانی سوئد با برگزاری همه‌پرسی درباره عضویت این کشور در پیمان نظامی ناتو موافق نیستند.

 به نوشته این روزنامه، حتی حزب محافظه‌کار-ملی‌گرای «دموکرات‌های سوئد» نیز که کمپین عدم عضویت این کشور در ناتو را پیش می‌بردند نظر خود را عوض کرده‌اند.

سخنگوی سیاست خارجی این حزب گفت: «پیش‌تر موضع ما در قبال عضویت در ناتو بر محور برگزاری همه‌پرسی بود. چنین احتمالی دیگر وجود ندارد».

تمامی احزاب سوئد با برگزاری همه‌پرسی عضویت در ناتو مخالف هستند

«حزب میانه‌رو» سوئد نیز که موافق سرسخت پیوستن این کشور به ناتو است اعلام کرد، برگزاری همه پرسی زمان زیادی می‌برد و سوئدی‌ها باید سریع‌تر خود را با گام‌های فنلاند برای عضویت در ناتو هماهنگ کنند.

یکی از سخنگوهای این حزب مدعی شد، مسائل مربوط به عضویت سوئد در ناتو پیچیدگی‌هایی دارد و مردم باید به «دموکراسی منتخب اعتماد کنند» تا نمایندگان آن‌ها در پارلمان «تصمیمی هوشمندانه» بگیرند.

از سوی دیگر، احزاب مخالف پیوستن سوئد به ناتو از جمله حزب «سبزها» و «حزب چپ‌گرا»، می‌گویند «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین موجب نشده بخواهند برگزاری همه‌پرسی پیوستن به ناتو را به بحث بگذارند.

بحث عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در حالی مطرح شده که «نیکولای کورچونوف» سفیر سیار در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری «تاس» گفته است، مسکو نگران دخالت کشورهای غیر قطبی ناتو در فعالیت‌های نظامی این ائتلاف در مناطق شمالی است و خطر درگیری‌های ناخواسته با نیروهای ناتو در قطب شمال را متذکر می‌شود.

از سوی دیگر «دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه هشدار داده در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد بالتیک خواهد کرد.