سفر اردوغان به عربستان

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در مطلبی نوشت: رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه قصد دارد پس از سال‌ها تنش در روابط با عربستان بر سر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در ۲۰۱۸، اواخر این هفته به این کشور سفر کند. این مطلب را سه منبع آگاه به میدل ایست آی گفته‌اند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند این سفر برای روز پنج شنبه برنامه ریزی شد، اما اجرای مقدمات لازم ممکن است آن را تا ماه آینده به تاخیر بیندازد.

ترکیه اوایل این ماه با موافقت با انتقال پرونده خاشقچی به عربستان به یکی از خواسته‌های اصلی این کشور برای ترمیم روابط پاسخ داد. در این پرونده ۲۶ نفر متهم به دست داشتن در این قتل هستند.

این ستون نگار ۵۹ ساله واشنگتن پست، در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به شکلی هولناک که جهان را متحیر کرد، در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

سفر اردوغان به عربستان

روابط آنکارا-ریاض پس از آن آسیب دید، اما ترکیه از آن زمان به عنوان بخشی از سیاست منطقه‌ای جدیدش برای تقویت اقتصاد خود، به دنبال ترمیم روابط با عربستان بوده است.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که یک سال قبل منتشر شد، اعلام کرد محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم واقعی عربستان عملیات کشتن یا دستگیری خاشقچی را تایید کرده بود، اما دولت سعودی هرگونه دخالت ولیعهد را انکار کرده است و یافته‌های این گزارش را رد می‌کند.

سه سال و نیم پس از آنکه عربستان سعودی به علت ماجرای خاشقچی کالا‌های ترکیه را تحریم کرد، ولیعهد این کشور تلاش خواهد کرد از سفر اردوغان به عنوان اهرمی برای پایان دادن به ماجرای خاشقچی استفاده کند.

یک منبع آگاه از این مذاکرات به میدل ایست آی گفت: "برای محمد بن سلمان بحث اصلی خاشقچی است. این موضوع است که ذهن او را مشغول کرده است. مسئله برای او شخصی است. او شخصا اردوغان را به علت اینکه آمریکا را درگیر کرد و جریان را ظرف چند روز خاتمه نداد، ملامت می‌کند. "

علاوه بر پرونده‌ای که در ترکیه بود، شکایت دومی هم در دادگاه فدرال آمریکا وجود دارد که خدیجه چنگیز، نامزد خاشقچی و گروه "دموکراسی برای جهان عرب اکنون" آن را ارائه کرده اند؛ گروهی که خاشقچی آن را دایر و قبل از مرگش اداره می‌کرد. این شکایت به گفته مقامات ترکیه از دسترس آن‌ها خارج است.

هرچند وکلای چنگیز خواستار بازنگری در تصمیم دادگاه ترکیه برای انتقال پرونده به عربستان سعودی شدند، دادگاه بالاتر درخواست آن‌ها را رد کرد. یکی از وکلای چنگیز به میدل ایست آی گفت آن‌ها این قضیه را به دادگاه استیناف و بعدا به دادگاه قانون اساسی خواهند برد.

یک مقام ارشد ترکیه که از گفتگو‌ها بین این کشور و عربستان اطلاع دارد اوایل امسال به این نشریه گفت پس از آنکه اردوغان در نوامبر با ولیعهد ابوظبی محمد بن زاید دیدار کرد، ریاض برای ترمیم روابط با آنکارا جدی‌تر شده است.

این مقام گفت: "ما قبلا هم سعی کردیم، اما آن‌ها جدی نبودند. این بار آن‌ها به سمت ما آمدند. سعودی‌ها حس کردند گویی در این آشتی منطقه‌ای کنار گذاشته شده اند. آن‌ها مایلند بخشی از آن باشند. "

ترکیه و امارات سال گذشته پس از نزدیک به ۱۰ سال روابط خود را ترمیم کردند و عربستان سعودی و ابوظبی هم با قطر، متحد ترکیه، آشتی کرده اند.

در میانه تلاش‌ها برای آشتی، صادرات ترکیه به عربستان سعودی در سه ماهه نخست ۲۰۲۲، بیست و پنج درصد جهش داشت و به حدود ۷۰ میلیون دلار رسید در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۵۵ میلیون دلار بود.