واکنش ارمنستان به جواب اظهارات علی‌اف

«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان روز شنبه گفت، جمهوری ارمنستان با علاقه مندی به کار موثر کمیسیون تعیین مرزها و امنیت مرزها معتقد و این کار باید بر اساس نقشه‌های مورد قبول طرفین باشد.

« الهام علی‌اف » رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه گفت  که در روند شفاف سازی مرزها با ارمنستان، همه نقشه های اتحاد جماهیر شوروی سابق از سال ۱۹۱۸ تا سال ۱۹۲۰ را مبنا قرار خواهند داد.

وزیر خارجه ارمنستان گفت: «ما مخالف تحقیق نقشه‌ها نیستیم. اما چرا فقط قرن ۲۰ را در نظر می‌گیریم؟ می‌توانیم از نقشه‌هایی که در "بابل" در قرن ۶ قبل از میلاد یا توسط "هرودوت" در قرن پنجم قبل از میلاد ایجاد شده استفاده کنیم.»

واکنش ارمنستان به جواب اظهارات علی‌اف

وزیر امور خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: «با این حال جمهوری ارمنستان با علاقه مندی به کار موثر کمیسیون آتی تعیین مرزها و امنیت مرزها، معتقد است که این کار باید بر اساس نقشه هایی باشد که مورد قبول هر دو طرف بوده و دارای قدرت قانونی باشد.»

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین  پس از دیدار با همتای گرجستانی خود «ایلیا درچیاشویلی» در «ایروان» در روز شنبه گفت که آذربایجان به گروگان گیری غیرقانونی اسرای جنگی و غیرنظامیان ارمنستانی ادامه می‌دهد.

میرزویان گفت: «در این زمینه، من بر نقش میانجی ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در پیشبرد روند صلح با هدف حل و فصل مناقشه قره باغ تاکید کردم. باید اشاره کنم که مسائل بشردوستانه حل نشده باقی مانده است. آذربایجان با نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و مفاد بیانیه سه جانبه 9 نوامبر، به گروگان گیری غیرقانونی اسرای جنگی و غیرنظامیان ارمنی ادامه می‌دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ارمنستان همچنین هتک حرمت و تخریب میراث فرهنگی و مذهبی ارامنه توسط جمهوری آذربایجان در مناطق تحت کنترل خود را مطرح کرد.

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذر بایجان روز گذشته (جمعه) با مطرح کردن ادعاهایی درباره جنگ اخیر با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گفت که روسیه از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران در جریان جنگ ۲۰۲۰ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ارمنستان تسلیحات عرضه می‌کرد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با تأکید بر این که جمهوری آذربایجان فعالانه صلح و همکاری در قفقاز را ترویج می‌کند، خاطرنشان کرد: «پذیرش اصول پنج گانه پیشنهادی (جمهوری) آذربایجان برای توافقنامه صلح از سوی ارمنستان و تصمیم برای تشکیل کمیسیون مشترک تعیین مرزها از تحولات مثبت پس از جنگ ۲۰۲۰ است.»

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.