جزئیات توافق سری میان بغداد و آنکارا

به نقل از المعلومه، محمد البلداوی نماینده ائتلاف فتح امروز شنبه از سکوت دولت پیشبرد امور عراق در قبال اقدامات توسعه طلبانه ترکیه در شمال عراق به شدت انتقاد کرد و سکوت را نشانه رضایت دانست.

البلداوی افزود که ارتش ترکیه به صورت روزانه از مرحله‌ای جدید از عملیات خود در شمال عراق به بهانه مبارزه با پ ک ک خبر می‌دهد ولی در مقابل هیچ پاسخی دریافت نمی‌کند.

وی گفت که پاسخ ندادن دولت عراق به این مساله و سکوت آن دلیلی بر وجود توافقی سری بین بغداد و آنکارا است که بر حاکمیت ملی عراق تاثیر می‌گذارد و عراق را وارد محوربندی ها می کند.

این عضو ائتلاف فتح گفت که وارد کردن عراق به نزاعات بین‌المللی تنها باعث افزایش مشکل‌ها و تنش‌های سیاسی و امنیتی می‌شود.

چندی قبل هم یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق به پشت پرده حملات نظامی ترکیه به شمال عراق اشاره کرد و به طمع ورزی ترکیه به چاههای نفت کرکوک اشاره کرد.

ترکی جدعان از رهبران ائتلاف دولت قانون، امروز دوشنبه تأکید کرد که چاه های نفت کرکوک کلمه رمز برای حملات مداوم ترکیه به عراق از ۳۰ سال پیش است.

جزئیات توافق سری میان بغداد و آنکارا

وی گفت: بهانه مبارزه با پ ک ک از سوی آنکارا دیگر ما را فریب نمی دهد و می دانیم که تعدی نیروهای ترکی به عمق ۱۹۰ کیلومتر از سمت کردستان در سایه چشم پوشی قدرت های سیاسی با انگیزه منافع حزبی تنگاتنگ با ترکیه، دستورکار چندگانه ای را در بر دارد.

جدعان با تأکید بر اینکه هیچ توافقی وجود ندارد که تهاجم ۱۹۰ کیلومتری نیروهای خارجی در خاک عراق را جایز بداند، افزود که ترکیه خواهان دستیابی به چاه های نفت کرکوک است و این کلمه رمز در پشت همه تجاوزهایش به خاک عراق از ۳۰ سال گذشته قرار دارد.

این عضو ارشد ائتلاف دولت قانون عراق در ادامه تاکید کرد: پ ک ک تنها یک بهانه و دستاویز برای دخالت ترکیه و استقرار پایگاه های نظامی آن در عراق است که خلاف اصول امنیت ملی کشور است.