ارتباط دوعامل حملات ۱۱ سپتامبر با مقام اطلاعاتی سعودی

شبکه خبری سی بی اس آمریکا در این گزارش می گوید درحالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دستور افشای اسناد محرمانه حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر را صادر کرده است، خانواده های قربانیان می گویند  برای آزاد سازی تصاویر و اسناد ارتباط یک مقام اطلاعاتی عربستان با عاملان یازده سپتامبر مجبور شده اند در دادگاه های انگلیس حاضر شوند.

این اسناد حدود ۲۰ سال پیش از خانه یک مقام اطلاعاتی عربستانی در انگلیس کشف و ضبط شده و تاکنون محرمانه باقی مانده است.

برت ایگلسون که پدرش را در حمله به برج دوقلو تجارت جهانی از دست داده است گفت: چرا این اسناد باید بعد از ۲۰ سال افشا شود؟

او گروهی از خانواده های قربانیان این حمله را رهبری می کند که به  دنبال دستیابی به این اسناد هستند. او ۱۵ ساله بود که پدرش بروس در برج جنوبی مرکز تجارت جهانی کشته شد و ۲۰ سال بعد، او می خواهد فرزندانش با آنچه که او "راز ۱۱ سپتامبر" می نامد و هویت واقعی عاملان این حادثه را برملا می کند، آشنا شوند.

وی گفت: آیا وزارت دادگستری آمریکا اکنون به خانواده ها و آمریکا توضیح خواهد داد که چرا آنها اتهامات علیه عمر البیومی  (تبعه عربستانی) را پیگیری نکردند؟ و تعجب آور اینکه چرا این اطلاعات از طرف دولت انگلیس منتشر شده است  و نه اف بی آی؟

کمتر از دو هفته پس از ۱۱ سپتامبر، جعبه‌های اسناد شامل یادداشت‌های شخصی و تصاویر توسط پلیس از خانه‌ای در بیرمنگام انگلستان کشف و ضبط شد.

درمیان اسناد یک ویدئوی خانگی مربوط به سال ۲۰۰۰  قرار دارد که اکنون برای اولین بار به صورت عمومی منتشر می شود. این رویداد در سوابق کمیسیون ۱۱ سپتامبر به عنوان یک مهمانی در آپارتمان نواف الحزمی و خالد المحضر در سن دیگو توصیف شده است. آنها دو هواپیماربایی هستند که در ژانویه ۲۰۰۰ به آمریکا رسیدند.

میزبان این مهمانی، عمر البیومی شهروند عربستانی است که کمتر از دو هفته پس از حمله یازده سپتامبر در نیویورک، پنتاگون و شانکسویل پنسیلوانیا، توسط پلیس انگلیس دستگیر شد. پلیس انگلیس فیلم ها و اسناد البیومی را ضبط کرد.

به گفته سخنگوی خانواده های ۱۱ سپتامبر، پرونده های ضبط شده توسط پلیس ضد تروریسم انگلیس حاوی بیش از ۱۴ هزار صفحه سند، بیش از ۲۰ ساعت ویدئو و مدت مشابهی  فایل های صوتی بازجویی های صوتی از بیومی است.

۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، ۱۹ تروریست، چهار هواپیمای مسافری را که از فرودگاه نیوآرک نیوجرسی، بوستون و واشنگتن عازم سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس بودند، ربودند. هواپیمایی که عازم لس‌آنجلس بود در ساعت ۸.۴۶ دقیقه صبح به وقت محلی به یکی از برج‌های دو قلوی نیویورک برخورد کرد.۱۷ دقیقه بعد، دومین هواپیمای ربوده شده متعلق به "یونایتد ایرلاینز" به برج جنوبی خورد و سومین هواپیما هم به ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اصابت کرد. چهارمین هواپیما اما در پنسیلوانیا سرنگون شد.

کشته‌شدگان این دو حمله، دو هزار و ۹۷۴ تن بودند که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا، شمار کشته‌های این حملات به دو هزار و ۹۹۳ نفر رسید.

ارتباط دوعامل حملات ۱۱ سپتامبر با مقام اطلاعاتی سعودی

احتمال دخالت دولت عربستان در این حملات تنها اندکی پس از این حادثه قوت گرفت، چراکه خیلی زود مشخص شد ۱۵ نفر از ۱۹ مهاجم این حادثه، سعودی بودند. «اسامه بن لادن» رهبر القاعده و مظنون اصلی این حملات در آن زمان از خانواده های برجسته در عربستان بود. حتی بر اساس اسنادی که اکنون دیگر محرمانه نیستند، ایالات متحده در پی این حادثه از برخی دیپلمات های سعودی و افراد دیگری که با دولت عربستان سعودی ارتباط داشتند، تحقیق کرده بود.

با این وجود، گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر "هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دولت عربستان بودجه" حملات القاعده را تامین نموده، پیدا نکرد. هرچند این کمیسیون در عین حال به دخالت احتمالی خیریه های تحت حمایت دولت عربستان اشاره کرده است.

اما تحقیقات ویژه ای در مورد دو هواپیما ربایی که به ایالات متحده آمدند، یعنی «نواف الحزمی» و «خالد المهذار» صورت گرفته است. در فوریه ۲۰۰۰ (یک سال و نیم پیش از این حملات)، این دو هواپیما ربا اندکی پس از ورودشان به جنوب کالیفرنیا، در یک رستوران حلال با یک شهروند سعودی به نام «عمر البیومی» ملاقات کردند که به آنها در پیدا کردن و اجاره یک آپارتمان در "سن دیه گو" کمک کرد. البیومی از جمله کسانی بود که با دولت عربستان ارتباط داشت و پیشتر توجه "اف.بی.آی" را جلب کرده بود.