تداوم تلاش‌های مسکو جهت عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان

یک دیپلمات وزارت خارجه روسیه روز جمعه  از تلاش برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «آلکسی زایتسف» از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری گفت: «روسیه متعهد به عادی سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان است.»

وی گفت: «ما متعهد به پیشبرد فعالانه عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان، عمدتاً از طریق اجرای بیانیه‌های سه جانبه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همچنین از طریق امضای توافقنامه صلح بین ایروان و باکو هستیم.»

جنگ  بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در  نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان یکشنبه گذشته از تخلف نیروهای ارتش ارمنستان مستقر در مرز بین دو کشور خبر داد و اعلام کرد که  یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان از مواضع مرزی در شهرک «یوخاری شورزه» در منطقه «بسارکچار» با استفاده از سلاح‌های کالیبر بزرگ به سوی مواضع ارتش آذربایجان در شهرک «زیلیک کلبجار» شلیک کردند. متعاقب این حادثه یگان‌های ارتش آذربایجان اقدامات تلافی جویانه مناسب انجام دادند.

تداوم تلاش‌های مسکو جهت عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان

بنابر اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، به نیروها و تجهیزات نظامی ارتش این کشور هیچ خسارتی وارد نشد. در حال حاضر وضعیت در این راستا باثبات است، یگان‌های ارتش آذربایجان کنترل وضعیت عملیاتی را در دست دارند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز در واکنش به ادعای طرف مقابل، باکو را متهم به دروغ پراکنی کرد.  وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که  بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح کالیبر بزرگ به مواضع نظامی آذربایجان واقع در شرق مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان شلیک کردند، کذب است.