رسوایی‌های بی پایان جانسون

انتخابات محلی انگلیس در روز جمعه نشان داد رسوایی‌های اخیر در حزب محافظه کار بالاخره گوی رقابت را از بوریس جانسون و احزاب طرفدارش ربود و این بار در مناطقی که پیشتر جزو پایگاه‌های حمایتی نخست وزیر فعلی بودند، مردم به حزب مقابل رای دادند.

 

حزب کارگر در انتخابات محلی توانست آرای طرفداران سابق بوریس جانسون را به خود جلب کند. برای مثال این حزب برای اولین بار در طول سالیان اخیر توانست در منطقه "وست مینستر" لندن جایی که بیشتر نهاد‌های دولتی در آنجا فعالیت می‌کنند، پیروز شود. این پیروزی برای رهبران حزب کارگر به منزله نقطه عطف تاریخی است و حالا می‌توانند به آِینده انتخابات آتی بیش از پیش امیدوار باشند چرا که اگر اوضاع سیاسی و نارضایتی‌های داخلی در انگلیس به همین منوال پیش برود حزب کارگر می‌تواند امیدوار باشد که توانسته کنترل اوضاع در منطقه اعیان نشین و دولتی یعنی یکی از مناطق کلیدی برای اعمال قدرت را به دست گیرد.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند این شکست به خودی خود نشان دهنده خستگی و نارضایتی بیش از حد قشر مرفه و ثروتمند انگلیس از اوضاع نابسامان این کشور است که در دوران نخست وزیری بوریس جانسون تشدید شد.

پارتی گیت و دردسر‌های پس از آن

همین چند هفته پیش بود که تقریباً همه نمایندگان مجلس انگلیس به لایحه پرچالش ارجاع پرونده تخلفات آقای نخست وزیر در ماجرای پر سر و صدای پارتی گیت به کمیته تحقیقات مجلس رای مثبت دادند. لایحه‌ای که در آن صراحتاً عنوان شده بوریس جانسون در زمان مهمانی در خانه شماره ۱۰ تمامی پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی را زیر پا گذاشته در حالی که در همان زمان مردم کشورش ملزم به اجرای سختگیرانه این محدودیت‌ها از سوی دولت بودند.

بسیاری حالا بوریس جانسون را نخست وزیری متخلف از قانون می‌دانند که افکار عمومی کشورش به شدت خواستار استعفایش هستند؛ اتفاقی که تا به امروز نخست وزیر انگلیس در برابر آن مقاومت کرده؛ حتی گفته حاضر است به خاطر خطاهایش در گذشته عذرخواهی کند و تمام آن‌ها را می‌پذیرد، ولی از سمتش کناره گیری نخواهد کرد و در انتخابات آتی هم حضور فعالی خواهد داشت.

رفتار جنجالی نماینده حزب جانسون در مجلس انگلیس

جانسون هنوز با پارتی گیت و مشکلات پس از آن دست و پنجه نرم می‌کند و علی رغم فشار‌های داخلی از احزاب و خواسته‌های مردم کشورش فعلاً در حال مقاومت است. این، ولی تمام ماجرا‌های دردسرساز برای او نیست. چند روزی می‌شود گزارش‌هایی از مجلس و از نمایندگان حزب محافظه کار یعنی حزب بوریس جانسون دوباره در انگلیس خبرساز شده؛ چند روز پیش در یکی از جلسات رسمی مجلس یکی از نمایندگان حزب آقای نخست وزیر در حال دیدن تصاویر مستهجن مشاهده شد؛ اتفاقی که دوباره در رسانه‌ها غوغا کرد.

نیل پریش نماینده مناطق تیورتون و هونیتون در حال دیدن فیلم‌های مستهجن در تلفن همراهش دیده شد؛ خودش پس از انتقاد‌های فراوان می‌گوید شاید به صورت تصادفی این تصاویر در موبایلش دیده شده، اما رسانه‌های انگلیس در این روز‌ها او را نماینده "مستجهن ببین" نامگذاری کردند و پرونده او را نیز در راستای مهمانی پر دردسر بوریس جانسون "پورن گیت" نامگذاری کردند. این نماینده، ولی همانند نخست وزیر عمل نکرد. او هفته پیش به دلیل فشار‌های زیاد از سوی مقامات کشورش و نیز از سوی افکار عمومی انگلیس در نهایت مجبور به استعفا شد.

عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد انگلیس

در کنار تمام این اتفاقات پرچالش که هر کدام می‌تواند به خودی خود آینده سیاسی یک حزب را تغییر دهد حالا می‌بینیم که اوضاع اقتصادی انگلیس هم چندان خوب نیست. بسیاری از تحلیلگران غربی پیش بینی‌های نگران کننده‌ای را از وضعیت اقتصادی کشور‌های غربی به ویژه انگلیس در سال‌های نه چندان دور ارائه می‌دهند. بانک مرکزی انگلیس تقریباً همزمان با بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را به طور بی سابقه‌ای افزایش و در مورد رکود شدید اقتصادی هشدار‌های جدی داده است.

عوامل مختلف در سال‌های اخیر از جمله همه گیری کرونا، جنگ اوکراین، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همه موجب شده تا شاخص تورم به طور باورنکردنی در این سال‌ها صعودی شود. سال گذشته شاخص تورم در انگلیس به ۷ درصد رسید. اتفاقی که شاید در تاریخ اقتصادی این کشور بی سابقه باشد. حالا هم که بحث از بحران انرژی است. اگر کشور‌های اروپایی همان طور که خودشان گفته اند از ماه‌های آینده واردات نفت از روسیه را به تدریج کاهش دهند به گفته بسیاری از تحلیلگران نه تنها انگلیس که بسیاری از کشور‌های غربی باید منتظر بحرانی جدی در عرضه انرژی باشند.

ردپای جنگ اوکراین در اقتصاد انگلیس

انگلیس از آنجایی که یکی از واردکنندگان اصلی گندم و غلات از اوکراین بود حالا با جنگی که در این کشور به راه افتاده در زمینه تامین زنجیره مواد خوراکی و غذایی هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده، این روز‌ها دولت انگلیس برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم موانع زیادی پیش رو دارد. قیمت مواد غذایی در این کشور به طرز بی سابقه‌ای در ۳۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده؛ در کنار همه این‌ها آقای نخست وزیر تصمیم گرفته اند میزان مالیات در این کشور را تا مرز ۳۰ درصد افزایش دهند اتفاقی که با اعتراضات بسیاری همراه شد. حالا در چنین وضعیتی مردم انگلیس نمی‌توانند با دستمزد‌هایی که فعلاً ثابت مانده هزینه‌های زندگی را همانند قبل تامین کنند.

رسوایی‌های بی پایان جانسون

با در نظر گرفتن تمامی این موارد به نظر می‌رسد اتفاقی که این روز‌ها برای حزب جانسون رقم خورده و کرسی‌هایی که شاید برای نخستین بار در سال‌های گذشته در محافل سیاسی از دست داده واکنشی طبیعی باشد به اقداماتی که بیشتر خودش در این سال‌ها مقصر اصلیش بوده؛ اتفاقاتی که حالا ممکن است به قیمت از دست دادن جایگاه نخست وزیری حتی پیش از موعد مقرر منجر شود و آقای نخست وزیر مجبور شود کلید خانه شماره ۱۰ را زودتر به رقیبانش تحویل دهد.