روسیه در حال تدارک ورود به جنگ سایبری است

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در مطلبی بدون اشاره به این موضوع که روسیه در جنگ با اوکراین از تمامی قوای نظامی خود استفاده نکرده است مدعی شد این کشور نتوانسته است به پیروزی سریعی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وعده آن را داده بود دست یابد؛ اما قدرت تهاجمی روسیه بسیار بیشتر از سربازان و تسلیحات آن است؛ قابلیت‌های جنگ سایبری مسکو، آن را به نیرویی قابل اتکا تبدیل می‌کند و هدف بعدی روسیه برای پیشبرد اهداف خود در جنگ است.

در این گزارش ادعا شده: روسیه در گذشته از سلاح سایبری در سطح گسترده‌ای استفاده کرده است. به گفته مایکل ای. ون لندینگهام، تحلیلگر سابق مسائل روسیه در سیا، علیرغم مقیاس تخریب تجهیزات نظامی روسیه در جنگ با اوکراین، مؤلفه سایبری روسیه آنطور که برخی انتظار دارند قوی یا قابل مشاهده نبوده است، اما غایب هم نیست و روسیه بی سر و صدا از آن استفاده می‌کند.

ون لندینگهام گفت: فعالیت سایبری روسیه متوقف نشده است، با این حال، بسیاری تصور می‌کردند که آرماگدون سایبری رایانه‌های آمریکا و اروپا را هدف قرار می‌دهد و یا زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را تخریب می‌کند. این احتمالاً اتفاق نیفتاد، زیرا پوتین می‌خواست در یک جنگ محدود در اوکراین بجنگد.

این تحلیلگر که بنیانگذار شرکت تحقیقاتی و تحلیل خطر «اکتیو مژرز» است مدعی است حملات روسیه صرفا با تجهیزات نظامی نخواهد بود بلکه در حوزه سایبر حتی خساراتی را به نیروگاه‌های انرژی کشور‌های اروپایی وارد خواهد کرد.

در اوایل سال جاری، شرکت‌های امنیت سایبری Dragos و Mandiant به کشف بدافزار پیچیده‌ای که برای آسیب رساندن به کارخانه‌های گاز طبیعی مایع و سایر تأسیسات صنعتی طراحی شده بود، کمک کردند. ون لندینگهام در ادامه ادعاهای خود گفت این نیروگاه‌ها برای دستیابی اروپا به استقلال انرژی از روسیه حیاتی هستند. سازمان‌های اطلاعاتی روسیه سابقه طولانی در انجام یا حمایت از نفوذ سایبری دارند.

در ماه مارس، وزارت دادگستری آمریکا اتهاماتی را علیه چهار روس که ادعا می‌شد از طرف وزارت دفاع روسیه مامور به انجام حملات سایبری علیه نیروگاه‌های آمریکا طی دهه گذشته بودند، مطرح کرد.

در این گزارش ادعا‌هایی درباره حمله سایبری روسیه به اوکراین مطرح شده است؛ حملات سایبری که طی سال‌ها، سرویس‌های اطلاعاتی روسیه زیرساخت‌های حیاتی همسایه خود را هدف قرار داده و گره‌ها و آسیب‌پذیری‌ها را بررسی کرده است.

یک حمله سایبری در سال ۲۰۱۵ که برق را در غرب اوکراین قطع کرد - اولین حمله‌ای از این دست بود که روسیه متهم آن شناخته شد.

مقامات فعلی و سابق آمریکا نگران هستند که حمله سایبری روسیه علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا ممکن است تشدید یا به حملات متعارف گسترش یابد. ون لندینگهام معتقد است روسیه همچنین می‌تواند تلاش کند تا در ماهواره‌ها یا ماهواره‌های ارتباطی زیر آب که مستقیماً مرتبط با سایبر نیستند، اما از ارتباطات نظامی و غیرنظامی پشتیبانی می‌کنند، مداخله و آن‌ها را نابود کند.

روسیه در حال تدارک ورود به جنگ سایبری است

واهمه آمریکا و غرب و از نفوذ سایبری روسیه به حدی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار سال گذشته خود با پوتین در خصوص حملات سایبری روسیه هشدار داد. در اوایل ماه مارس، جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی سالانه خود از تهدید جهانی را منتشر کرد که در آن روسیه به عنوان یک تهدید سایبری پایدار معرفی شد.