اوج گیری بی سابقه بهای گاز در اروپا

کی یف با متهم کردن نیروهای روس مستقر در خاک اوکراین به مداخله، با قطع جریان گاز یک خط لوله، کل صادرات روزانه گاز روسیه به اروپا را از ۹۵.۸ میلیون متر مکعب به ۷۲ میلیون متر مکعب رساند.

خاک اوکراین به رغم آغاز جنگ از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، همچنان مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا بود. این خط لوله بسته شده، نزدیک به هشت درصد گاز روسیه را به اتریش، ایتالیا، اسلواکی و چند کشور شرق این قاره انتقال می داد.

شرکت انتقال گاز اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که جریان گاز از مسیر خط لوله سوخرانوفکا را که نزدیک به یک سوم گاز صادراتی روسیه را انتقال می دهد، قطع کرده است.

اوج گیری بی سابقه بهای گاز در اروپا

میانگین حجم گاز انتقالی از طریق خط لوله سوکرانوفکا در ماه جاری ۲۳ میلیون متر مکعب در روز بوده که ۲۰ درصد کمتر از ماه گذشته است. اما میانگین گاز خط لوله دیگر به نام سودژا در مه نزدیک به ۷۰ میلیون مترمکعب بوده که به ظرفیت روزانه ۷۷ میلیون متر مکعبی این خط لوله نزدیک است.

سرگئی ماکوگان مدیر اجرایی شرکت گاز اوکراین مدعی شده که روسیه از طریق این خط لوله که از منطقه لوهانسک می گذرد، به شرق اوکراین که در اختیار جدایی خواهان است، گاز صادر می کرده است.

شرکت بزرگ گاز طبیعی روسیه "گازپروم" اعلام کرده که نمی تواند همه این حجم را از مسیر دیگری انتقال دهد.  

به گفته تحلیل گران به این منظور باید مسیر انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب گاز تغییر داده شود .

مسکو ماه گذشته (اوریل) در پی خودداری بلغارستان و لهستان از پرداخت بهای گاز به روبل، عرضه گاز به این کشورها را قطع کرد.

با وجود کاهش وابستگی بیشتر کشورهای اروپایی به گاز روسیه در سال های اخیر اما این کشور همچنان تامین کننده اصلی و عمده گاز به اتحادیه اروپا باقی مانده است.