واکنش حماس به اقدام آلمان برای ممنوعیت تظاهرات در «یوم النکبه»

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس ، امروز (شنبه) در بیانیه‌ای، تصمیم دولت آلمان برای ممنوعیت برگزاری مراسم بزرگداشت « یوم النکبه » (سالروز اشغال فلسطین) را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، دولت آلمان روز جمعه هرگونه فعالیت و تظاهراتی به مناسبت «یوم النکبه» را ممنوع اعلام کرد و روزنامه اشپیگل نوشت که دادگاه اداری آلمان، پنج تظاهرات فلسطینی‌ها را به بهانه احتمال سر دادن شعارهایی علیه یهودیان و احتمال بروز خشونت، ممنوع کرد.

سخنگوی حماس در بیانیه خود اعلام کرد که ممنوعیت برگزاری تظاهرات به دلایل واهی صورت گرفته و این کار مصادره حق مردمی است که می‌خواهند به مناسبت سالروز آوارگیشان از شهرها و روستاها، مراسم برگزار کنند.

واکنش حماس به اقدام آلمان برای ممنوعیت تظاهرات در «یوم النکبه»

القانوع تأکید کرد: « این رفتار آلمان در راستای تلاش برای سرپوش گذاشتن بر روایتی است که حقیقت را روشن و چهره زشت اشغالگر صهیونیستی را بر ملا می‌کند. آوارگان فلسطینی اصلی‌ترین شاهد بزرگترین اقدام برای پاکسازی نژادی علیه مردم ما هستند که همچنان درد و رنج‌های آنان ادامه دارد و این رفتار آلمان تلاشی است تا موضوع آوارگان را سرپوش بگذارد.»

او سپس برگزاری مراسم «یوم النکبه» را حق قانونی و نمونه‌ای از آزادی بیان دانست و گفت تمامی قوانین بین‌المللی این حق را به رسمیت می‌شناسند و ممنوعیت برگزاری این مراسمات، نقض صریح آزادی بیان و عقیده و نمونه‌ای از استانداردهای دوگانه است.

گروههای فلسطینی در آلمان پیش از این اعلام کرده بودند که روزهای شنبه و یکشنبه در تجمعاتی به سیاست‌های رژیم موقت صهیونیستی اعتراض خواهند کرد. فردا (۱۵ می) سالروز یوم النکبه و کوچ اجباری صدها هزار فلسطینی در سال ۱۹۴۸ است.

آلمان یکی از اصلی‌ترین هم‌پیمانان رژیم اشغالگر صهیونیستی است که بارها در قابل سرکوب و کشتار شدید فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری و قدس اشغالی سیاست سکوت را در پیش گرفته است.