مسائل اقتصادی تکلیف انتخابات کنگره آمریکا را مشخص می‌کند

"مایلز هانیگ" نامزد حزب سبز در انتخابات سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا از مریلند درباره وضعیت اقتصادی کنونی آمریکا افزود: اقتصاد ما در حال رشد است، البته رشد برای شرکت های سرمایه داری. بیکاری کاهش یافته اما دستمزدها نیز کاهش یافته است و در هیچ ایالتی با حداقل دستمزدهای موجود، امکان اجاره یک آپارتمان یا خانه دو خوابه وجود ندارد.

این فعال سیاسی آمریکایی تصریح کرد:  در آمریکا حزبی که در قدرت است معمولا بر سر این مسائل در انتخابات شکست می خورد، مگر اینکه جنگی در جریان باشد و رای دهندگان آمریکایی به خاطر جنگ، پشت حزب حاکم بسیج شوند.

نتایج نظرسنجی جدید موسسه راسموسن نشان می دهد که ۶۱ درصد از آمریکایی ها معتقدند سیاست های بایدن باعث افزایش تورم شده است و ۸۳ درصد نیز تورم را مساله ای بسیار مهم در انتخابات نوامبر کنگره می دانند.

نظرسنجی موسسه "راسموسن" نشان می‌دهد که تقریباً از هر ۱۰ رای‌دهنده احتمالی آمریکایی، ۹ نفر نگران افزایش تورم هستند و چهار نفر از هر پنج رای‌دهنده نیز معتقدند که تورم موضوع مهمی در انتخابات میاندوره ای کنگره در نوامبر خواهد بود.

این تحلیلگر آمریکایی در عین حال اظهار داشت: هیچ یک از طرفین پاسخی برای مسائل اقتصادی کنونی آمریکا که برای حامیان مالی آنها قابل قبول باشد، ندارند.

 نامزد سابق عضو حزب سبزها برای انتخابات کنگره آمریکا درباره حزب جمهوریخواه نیز گفت: حزب جمهوریخواه اکنون ، حزب ترامپ است. او بر ریشه های این حزب فرمانروایی می کند.

هانیگ اظهار داشت: با وجود برخی صداهای متفاوت، نامزدهای جمهوریخواه در مجموع برای دست بوسی و تایید گرفتن از ترامپ صف می کشند حتی کسانی که در گذشته صریحا با او مخالف بوده اند.

وزارت کار آمریکا، تورم در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) را ۸.۳ درصد اعلام کرد که همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال  گذشته است. تورم در ماه مارس  ۸.۵ درصد بود.

مشکلات در زنجیره تأمین، جنگ اوکراین و تقاضای بسیار از سوی مصرف کنندگان، قیمت کالاها را همچنان در آمریکا در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته نگاه داشته است.

ضعف دولت دموکرات بایدن در مهار تورم، محبوبیت وی را به پایین ترین سطح کاهش داده و شرایط دشواری را برای او رقم زده است. اما رئیس جمهوری آمریکا می گوید که از سختی مردم آگاه است  و دولت او و بانک مرکزی آمریکا در حال تلاش برای حل این مشکل اصلی هستند.

 او راهکارهایی را برای برون رفت از از این بحران ارائه کرده است که رقبایش موفقیت آن را زیر سوال می برند.

مشروح مصاحبه با "مایلز هانیگ" نامزد حزب سبز در انتخابات سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا از مریلند و تحلیلگر مسائل سیاست داخلی آمریکا  بدین شرح است:

 در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برای انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، در دو ایالت، ۲۲ نامزد مورد حمایت ترامپ توانستند نامزد این انتخابات شوند. آیا حزب جمهوری‌خواه عملاً به حزب ترامپ تبدیل شده است؟ نقش راست میانه در حزب چیست؟

راست میانه حزب جمهوریخواه به سرعت در حال ناپدید شدن است و جای آنها را به شکل چشمگیری دموکراتها می گیرند. البته در این موضوع، حرف و حدیث است که اگر حتی بتوان این جمهوریخواهان را «میانه» نامید. هر دو طرف بازی "چپ" در مقابل راست را انجام می دهند در حالی که هیچ چپی در سیاست ایالات متحده وجود ندارد. شکاف طبقاتی موجود در جامعه، هیچ صدایی در عمل در کنگره ندارد.

در این میان، برخی به مترقی ها و سندرز فکر می کنند، اما آنها به سود ناتو، گسترش امپراتوری نظامی ما، انتخاب رهبرانی که مخالف بیمه درمانی همگانی و بخشش وام دانشجویی هستند، رای می دهند.

 از سوی دیگر جمهوریخواهان در حال تبدیل شدن به یک گروه فاشیستی هستند که در آن عناصر زن ستیزی، تعصب مسیحی و مانند همیشه، پایبندی به خط  شرکتهای سرمایه داری، هرگز اجازه طرح مصیبت های طبقه کارگر را نمی دهد. این مورد برای حزب دموکرات نیز صدق می کند.

در حال حاضر، حزب جمهوریخواه حزب ترامپ است. او بر بدنه این حزب فرمانروایی می کند. با وجود برخی صداهای متفاوت، نامزدهای جمهوریخواه در مجموع برای دست بوسی و تایید گرفتن از ترامپ صف می کشند. حتی کسانی که در گذشته صریحا با او مخالف بوده اند مانند مک کارتی و گراهام نمونه های بارز آنها هستند.

ما تا پایان انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان خواهیم دید که او (ترامپ) چقدر در جهت دهی به حزب موثر است. حتی در صورت باخت حزب جمهوریخواه، ترامپ می تواند آن را به دنبال خود بکشد، زیرا این حزب برخلاف خواست مردم حرکت می کند.

به نظر شما گسترش نفوذ ترامپیست ها و مسائلی همچون ۶ ژانویه ۲۰۲۱ چه تاثیری بر وضعیت حزب جمهوری خواه در انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ خواهد داشت؟

شورش ۶ ژانویه برای حزب جمهوریخواه مایه شرمساری بوده است. دلیل آن هم اظهارات رهبری آن بلافاصله پس از آن رویداد بود که اکنون علیه خودشان به کار می رود.

فقط دیوانه های سرسخت حزب و نامزدهای مورد حمایت ترامپ، دروغ بزرگ او را مبنی بر اینکه جو بایدن تقلب کرده است، مطرح می کنند.

البته اینکه دو حزب حق بیان سیاسی آزادانه و کامل همه رای دهندگان بالقوه را به سرقت برده اند، بحث دیگری است که اکنون نمی خواهم باز کنم.

برای رقابت های مقدماتی آنها،  موضوع اصلی فعلا برنده شدن است، اما در نوامبر همه چیز احتمالا تغییر خواهد کرد. با این حال، دموکرات‌ها از این موضوع بهره برداری کرده تا مخالفان خود را گوشه رینگ گذاشته و بگویند که دموکراسی در خطر است.

مهم ترین چالش های پیش روی حزب دموکرات و دولت بایدن در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا چیست؟ و آیا فکر می کنید که جناح مترقی حزب به رهبری سندرز به دنبال به چالش کشیدن جریان اصلی دموکرات ها در انتخابات آینده است؟

در حالی که هر دو سال یکبار در انتخابات شعار  برای رأی دهندگان دموکرات این است که «این مهم ترین انتخابات در طول زندگی شماست»، شعار پس از انتخابات اعضای منتخب کنگره این است که «اکنون وقت آن فرا نرسیده است».

از آنجایی که دموکرات‌ها همیشه عملکرد بسیار ضعیفی دارند، حزب جمهوریخواه در مجموع توانسته است مؤثرتر ظهور کرده و رای به دست آورد.

این روند در سال های گذشته بطوری بوده که کنگره و انتخابات به راست گرایش بیشتری پیدا کند که متاسفانه حزب دموکرات هرگز نخواسته است مسئولیت خود را در ایجاد این وضع بپذیرد.

 جناح مترقی حزب نیز صرفا در مدار حرف زدن و سخنرانی حرکت کرده و برای تصویب هیچ قانون مترقی واقعی فشار نمی آورند.

یکی از مثال‌های اصلی بیمه درمانی برای همه است؛ موضوعی که اکثر آمریکایی‌ها خواستار آن هستند و نمایندگان مترقی اساسا بر مبنای طرح آن رای آورده اند.

موضوع بیمه درمانی به عنوان چالشی برای حزب مطرح خواهد بود. چالش دیگر، مساله برچیده شدن ناتو یا حداقل عدم مشارکت ایالات متحده در آن خواهد بود. در این کنگره، جناح مترقی دموکرات ها به سود ادامه حضور ایالات متحده در ناتو رای دادند و روی موج  روسیه هراسی سوار شدند.

 این کار تکرار اشتباه روسیه هراسی حزب دموکرات در زمان انتخابات ۲۰۱۶ بود که نهایتا هیلاری کلینتون را در برابر ترامپ به شکست کشاند.

نظرسنجی های اخیر نشان داده است که  اکثریت مردم از  مدیریت اقتصادی بایدن ناراضی هستند.  به نظر شما آیا تورم اقتصادی کنونی می تواند به سود جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای تمام شود؟ آیا جمهوری خواهان و دموکرات ها برنامه روشنی برای رسیدگی و حل مسائل اقتصادی، فراتر از شعارهای انتخاباتی خود دارند؟

تکلیف انتخابات، حتی انتخابات کنگره، معمولا بر سر مسائل اقتصادی مشخص می شود. اقتصاد ما در حال رشد است، البته رشد برای شرکت های سرمایه داری. بیکاری کاهش یافته اما دستمزدها نیز کاهش یافته است. در هیچ ایالتی با حداقل دستمزدهای موجود امکان اجاره  یک آپارتمان یا خانه دو خوابه وجود ندارد.

 در آمریکا حزبی که در قدرت است معمولاً بر سر این مسائل در انتخابات شکست می خورد، مگر اینکه جنگی در جریان باشد و رای دهندگان آمریکایی به خاطر جنگ پشت حزب حاکم بسیج شوند.

هیچ یک از طرفین پاسخی برای مسائل اقتصادی ندارند؛ پاسخی که برای حامیان مالی آنها قابل قبول باشد. بنابراین جمهوری خواهان به جنگ بر سر مسائل عقیدتی مانند سقط جنین، نظریه نژادی انتقادی، تعصب مسیحی و غیره دامن می زنند. باید دید که این بار چقدر موثر خواهد بود.

آیا لغو قانون سقط جنین می تواند به دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای کنگره کمکی کند؟

در هر انتخابات دوسالانه، حزبی که در قدرت است معمولاً شکست می خورد، که می تواند شکست بزرگی باشد. با این حال همیشه احتمال شگفتی اکتبر وجود دارد. فاش شدن تصمیم دادگاه عالی در مورد سقط جنین می تواند در همین راستا باشد که رای به دموکرات ها را تشویق کند.

بایدن کاری خاصی نمی تواند برای افزایش مشارکت  حامیانش کند و به همین دلیل است که این افشاگری و تأثیر احتمالی آن بر رای دهندگان بسیار چشمگیر است. او وعده های انتخاباتی خود را رها کرده است که اکثر دموکرات ها هم این کار را انجام می دهند. با وجود ابراز طرفداری از طبقه کارگر، همه آنها بخشی از تشکیلات سرمایه داری علیه طبقه کارگر هستند.

 ۴۶۹ کرسی کنگره ایالات متحده (شامل ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا و همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان) برای انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱ ) به رای گذاشته می‌شود.

جمهوری خواهان باید تنها پنج کرسی در مجلس نمایندگان و یک کرسی در سنا به دست آورند تا اکثریت خود را در هر دو مجلس کسب کنند. این به این معنی است که اگر دموکرات ها می خواهند در سال جاری کنترل خود را بر کنگره حفظ کنند، فرصتی برای اشتباه ندارند.

هم اکنون دموکرات ها با داشتن ۲۲۱ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، اکثریت را دراین مجلس در کنترل خود  دارند؛ اما در مجلس سنا تنها با دو کرسی کمتر، ۴۸ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس را در اختیار دارند و جمهوریخواهان ۵۰ کرسی در سنا دارند لذا حتی یک رای در سنا، بسیار تعیین کننده است.

در انتخابات ۲۰۲۲ قرار است ۱۴ کرسی دموکرات‌ها و ۳۰ کرسی جمهوری‌خواهان در رقابت میان‌دوره‌ای سنا به رای گذاشته شود.

ترکیب و کرسی‌هایی که قرار است در این انتخابات به رای گذاشته شود، اهمیت دارد چرا که می‌تواند اکثریت این دو حزب اصلی آمریکا را در کنگره تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر آن، برخی اعضای فعلی کنگره هم قصد ندارند بار دیگر وارد رقابت شوند به گونه‌ای که تا اکتبر ۲۰۲۱، ۲۹ عضو کنگره شامل پنج عضو سنا و ۲۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده‌اند که برای انتخاب مجدد شرکت نخواهند کرد.

 ۱۷عضو اعم از پنج سناتور و ۱۲ نماینده، بازنشستگی خود را اعلام کرده‌اند. هر پنج عضو بازنشسته سنا جمهوری‌خواه و از ایالت‌های کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، اوهایو، آلاباما و میسوری هستند و از اعضای بازنشسته مجلس نمایندگان، هشت نفر دموکرات و چهار نفر دیگر جمهوری‌خواه هستند.

۱۲ عضو مجلس نمایندگان آمریکا برای تصدی پست‌های دیگر نامزد می شوند. چهار جمهوری‌خواه و سه دموکرات به‌دنبال کرسی‌های مجلس سنای آمریکا، یک جمهوری‌خواه و یک دموکرات برای تصدی فرمانداری، یک جمهوری‌خواه برای تصدی پست وزارت خارجه ایالتی، یک دموکرات برای شهرداری و یک دموکرات هم برای تصدی دادستانی ایالتی نامزد می‌شوند.

هیچ یک از اعضای سنای ایالات متحده برای مناصب دیگر نامزد نمی‌شوند.

شصتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۵آبان ۱۴۰۳خواهد بود. برنده انتخابات ۲۰۲۴، فعالیت ریاست‌جمهوری خود را پس از تحلیف و از تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ (۱۱ بهمن ۱۴۰۳)تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۹ (۱۱ بهمن ۱۴۰۷) انجام خواهد داد.

مسائل اقتصادی تکلیف انتخابات کنگره آمریکا را مشخص می‌کند

بایدن که در روز انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا ۸۱ ساله خواهد شد، اکنون مسن ترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که برخی معتقدند از بیماری زوال عقل رنج می‌برد.