انتخابات پارلمانی لبنان+ تصاویر

این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ است صندوق‌های رأی گیری رأس ساعت ۷ صبح به وقت محلی در ۱۵ حوزه انتخاباتی باز شد.

به گزارش آناتولی، در این انتخابات ۱۰۳ فهرست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان رقابت می‌کنند.

۱۲۸ کرسی مذکور به شرح زیر تقسیم شده است: ۲۸ کرسی برای سنی ها، ۲۸کرسی برای شیعیان، ۸ تا برای دروزی ها، ۳۴ کرسی برای مارونی ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس ها، ۸ کرسی برای کاتولیک ها، ۵ کرسی برای ارمنیان، دو کرسی برای علوی ها، و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی.

به گفته وزارت کشور لبنان، تعداد کل رای دهندگان لبنانی ۳.۹ میلیون نفر از جمله ۲۲۵ هزار رای دهنده در خارج از کشور است.

رای گیری از اتباع لبنانی خارج از این کشور ۶ و ۸ مه در ۵۸ کشور برگزار شد که بر اساس آمار رسمی، نرخ مشارکت آن‌ها به ۶۳ درصد رسید.نتایج اولیه انتخابات به تدریج از روز دوشنبه مشخص می‌شود تا پس از پایان مراحل شمارش آرا از سوی وزارت کشور به طور رسمی اعلام شود.

حضور شخصیت‌های لبنانی پای صندوق‌های رأی

هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله رای خود را در یکی از صندوق ها دیر قانون النهر به صندوق انداخت. او در مصاحبه با المنار گفت: اکنون زمان رای دادن است و شهروندان باید بیایند و نمایندگاه راسگو و صالح را انتخاب کنند تا کشور خود را حفظ کنند.

انتخابات لبنان

انتخابات لبنان

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان با حضور در یکی از مراکز رأی گیری در نابلس رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: تاکنون روند انتخابات خیلی خوب بوده است.

انتخابات لبنان

فواد سنیوره، نخست وزیر اسبق لبنان در شهر صیدا پای صندوق رأی رفت و  مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد و گفت: نباید اجازه دهیم با آرای لبنانی ها بازی شود، امروز روز تحریم انتخابات نیست بلکه روز انتخاب است و مشارکت گسترده مردم بازگرداندن احترام به قانون و جبران گذشته است.

انتخابات لبنان

بسام المولوی، وزیر کشور لبنان نیز در طرابلس رأی داد و خطاب به مردم گفت: تنها راه ساختن لبنان رأی دادن است و نباید مردم از مشارکت کردن نا امید شوند. من تمامی مردم طرابلس می خواهم در انتخابات شرکت کنند زیرا تحریم کردن آن بی نتیجه است.

انتخابات لبنان

جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان در البترون رأی خود را به صندوق انداخت و با خبرنگاران مصاحبه نکرد.

شبکه المنار در پوشش انتخابات در حوزه های انتخاباتی، حضور مردم پای صندوق های رأی را نشان می دهد و غسان قانصو، خبرنگار المنار تصاویری از صف طولانی رای دهندگان در انتخابات پارلمانی در منطقه هرمل پخش کرد .

 
میشل عون، رئیس جمهور لبنان با حضور در منطقه حریک در ضاحیه جنوبی لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کرد و گفت: رای دادن وظیفه هر شهروندی است چرا که در انتخاب نظام حکومتی نمی‌تواند در یک موضوع اصلی و اساسی بی طرف باشد.

انتخابات لبنان

انتخابات لبنان