استقرار نیروهای عملیات ویژه بلاروس در مرز اوکراین

در بیانیه روز دوشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است:‌ حضور نیروهای بلاروس در نزدیکی مرزی احتمالاً آرایش نیروهای اوکراینی را اصلاح خواهد کرد، تا آنها نتوانند برای پشتیبانی از عملیات در دونباس اعزام شوند.

در ادامه آمده است: علیرغم گمانه زنی های اولیه، تا به امروز نیروهای بلاروس مستقیماً در درگیری دخالت نداشته اند. با این حال، خاک بلاروس به عنوان یک ایستگاه برای پیشروی اولیه روسیه در کی‌یف و چرنیهف مورد استفاده قرار گرفت. روسیه همچنین پروازهای هوایی و حملات موشکی را از بلاروس انجام داده است.

وزارت دفاع انگلیس افزود: رئیس جمهوری بلاروس به دلیل خطر تحریم های غرب، اقدام تلافی جویانه اوکراین و نارضایتی احتمالی در ارتش این کشور احتمالاً تعادل حمایت از تهاجم روسیه را با اجتناب از مشارکت مستقیم نظامی در جنگ برقرار می‌کند.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی خود را از تحولات در این کشور گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

جنگ در اوکراین اکنون دومین ماه را پشت سر گذاشته و در حالی که رئیس‌جمهوری اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن یکهزار و ۳۵۱ نفر را تایید کرده است.

استقرار نیروهای عملیات ویژه بلاروس در مرز اوکراین

سازمان ملل متحد اواخر فروردین اعلام کرد که از آغاز جنگ در اوکراین حدود ۱۲ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند. این آمار شامل ۴.۹ میلیون پناه‌جو که کشور را ترک کردند و ۷.۱ میلیون نفری است که در داخل کشور آواره شده اند.