ادعای فرستاده سازمان ملل

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن امروز سه‌شنبه گفت که مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در یمن همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از گروندبرگ گزارش داد که همه طرفهای درگیر یمن، نسبت به فوائد تمدید آتش‌بس برای مردم این کشور درک کامل دارند.

وی در جریان یک نشست خبری که  پس از جلسه پشست درهای بسته شورای امنیت برگزار شد، تأکید کرد که در صورت توافق طرفهای درگیر، آتش‌بس در یمن قابل تمدید است.

ادعای فرستاده سازمان ملل

این نماینده سازمان ملل با بیان اینکه طرفهای درگیر در این زمینه، نسبت به تمدید آتش‌بس تمایل دارند، گفت که تماسها با طرفها ادامه دارد تا مسیرهای استان تعز بازگشایی شود.

بر خلاف ادعای گروندبرگ، «جلال الرویشان» نائب رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن اخیرا گفت که کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی همچنان به تضعیف آتش‌بس انسانی و نظامی در یمن ادامه می‌دهند.

او تاکید کرد: آتش بس بشردوستانه تقریباً به پایان رسیده است و مردم یمن هیچ اثری از آن در جنبه های انسانی احساس نکرده‌اند.

الرویشان با بیان اینکه کشورهای متجاوز هر روز آتش‌بس را نقض می ‌کنند،گفت: آنها فقط هواپیماهای جنگی خود را با پهپاد جایگزین کردند. ما این تخلفات را به دفتر نماینده سازمان ملل و جامعه بین المللی گزارش می‌کنیم.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از و به فرودگاه صنعاء خبر داده بود. 

این در حالی است که روز گذشته، سرانجام فرودگاه صنعاء پس از شش سال محاصره توسط ائتلاف سعودی شاهد اولین پرواز بود. این پرواز بر اساس توافق آتش‌بس موقت انجام شد و می‌بایست یک ماه و نیم پیش اجرایی می‌شد.