تحولات اوکراین به آزادسازی دنیا از استعمار نو غرب کمک می‌کند

« سرگئی لاوروف »، وزیر امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه تصریح کرد عملیات نظامی کشورش در اوکراین به آزاد شدن دنیا از «ظلم نواستعماری» غرب کمک خواهد کرد.

حساب کاربری سفارت روسیه در انگلیس اظهارات لاوروف را اینطور پوشش داد: «عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به روند آزادسازی دنیا از ظلم نواستعماری غرب که به شدت آکنده از نژادپرستی و عقده استثناپنداری است، کمک خواهد کرد.»

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «غرب هر چه سریعتر وضعیت ژئوپولتیک جدید را بپذیرد برای خودش و کل جامعه جهانی بهتر خواهد بود.»

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

 تحولات اوکراین به آزادسازی دنیا از استعمار نو غرب کمک می‌کند

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

نیروهای روسی از زمان ورود به اوکراین توانسته‌اند بخش‌هایی از شرق و جنوب این کشور را تصرف کنند و اخیرا پس از چند هفته محاصره بندر جنوبی ماریوپل توانسته‌اند خط ارتباطی شبه‌جزیره کریمه و دونباس را تکمیل کنند.